• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuw op de markt: kennismaken met Noors merk Iben

Nieuw op de markt: kennismaken met Noors merk Iben

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Scandinavische merken betreden steeds vaker de Nederlandse markt. De vaak minimalistische stijl van het hoge Noorden is geliefd bij verschillende modebloggers en zo ook retailers. Nieuw op de Nederlandse markt is nu Iben, een Noors premium-merk die de tomboy in de vrouw naar boven wil halen. FashionUnited sprak met oprichter Anh-Marthe Storheil.

Grove breisels van merinowol, corduroy uit Engeland en denim uit Italië: het is allemaal te vinden in de collecties van Iben. Het premium-merk straalt een bepaald soort nonchalance doch vrouwelijkheid uit. “De Iben-vrouw vertegenwoordigd iemand die de toeschouwer met gemak fascineert door haar sterke verschijning,” aldus Storheil. Met Iben wil ze de gevestigde normen uitdagen, maar ook zorgen dat er weer meer waarde gehecht wordt aan kleding. “Ik wil dat mensen weer winkelen met emotie, dat ze echt enthousiast zijn over een item en het een lange tijd dragen.”

Het Noorse Iben: het premiummerk die de tomboy naar boven wil halen

Storheil droomde altijd al van een eigen modemerk. Na het opzetten van haar eigen agentschap en winkel was de tijd er rijp voor en ontstond Iben. Als naam voor het merk wilde ze een korte maar krachtige naam, die voor zowel vrouwen als mannen geschikt was. In de naam is al een beetje de tomboy-stijl van het label te herkennen, vrouwelijk maar toch stoer. Inmiddels brengt het merk vier keer per jaar een collectie uit. De gewoonlijke winter en zomer collecties, met daarnaast twee pre-collecties. Elk seizoen staan de collecties weer bol van sterke silhouetten en stijlen waarin stugge stoffen zoals denim en corduroy afgewisseld worden met zijde en katoen. Enkele stoffen worden zelfs geproduceerd bij hetzelfde bedrijf als Isabel Marant. “Er zit altijd veel denim in onze collecties. Daarnaast maken we gebruik van grafische prints, maar zul je nooit een bloemenprint bij ons zien,” aldus Martine Nicander, mede-ontwerper van het merk. Onder andere jurken, rokken, broeken en gebreide truien en vesten zijn te vinden in de lijn. “We maken ook veel sets,” vertelt Nicander. Zo is vaak een jas met een rok te combineren of een top met een broek.

Iben heeft drie verschillende lijnen, vertelt Storheil. Core, ready-to-wear en premium. In de Core-lijn, de ‘instap-lijn voor retailers’ zo grapt Nicander, is een T-shirt bijvoorbeeld te koop rond de 60 euro. In de ready-to-wear categorie vallen de prijzen tussen de 100 en 300 euro. Vanaf 300 euro begint het premium-segment van Iben.

Noorse nieuweling: damesmerk Iben

In Noorwegen heeft Iben al flink wat verkooppunten, het aantal staat inmiddels op 45 winkels. Hier ligt het merk naast onder andere Isabel Marant en Acne. Wanneer gevraagd wordt naar een eigen monobrandstore kijkt Storheil enthousiast. “We kijken nu naar Oslo, maar zijn nog de mogelijkheden aan het onderzoeken.” Naast die eigen brandstore, richt Iben nu haar pijlen op Nederland. Het is voor het eerst dat het Noorse merk zich richt op een andere markt dan het eigen thuisland. “Ik heb altijd een hele fijne samenwerking gehad met Nederlanders,” vertelt Storheil. Daarnaast kreeg ze binnen korte tijd meerdere verzoeken van agentschappen die haar merk wilden vertegenwoordigen. “Ik weet niet hoe ze het merk hebben ontdekt, maar wij zijn er hartstikke blij mee,” lacht ze. “We willen nu eerst ons bedrijf op hetzelfde niveau krijgen hier in Nederland als in Noorwegen, maar als dat zover is, dan willen we hier ook zeker eigen winkels gaan openen.”

Beeld: Iben

Iben