Nooit meer ‘zwerfsokken’: Deze merken veranderen de sokkenmarkt

Wie kent het niet - één sok raakt kwijt en de andere blijft in zijn eentje over. ‘Looking for a sole mate.’ Zwerfsokken zijn een groot probleem: een persoon raakt gemiddeld 1,3 sokken kwijt per maand. Per jaar verdwijnen er 250 miljoen sokken in Nederland, wereldwijd loopt dit aantal nog veel sneller op. Maar waar een probleem is, is een bedrijf die een oplossing biedt. Voor het maandthema ‘accessoires’ spreekt FashionUnited drie merken die oplossingen bieden.

Neem bijvoorbeeld het Nederlandse Qnoop van ondernemer Dirk Vis. Hij wilde een sokkenmerk opzetten dat in de ‘sweet spot’ zit van design, kwaliteit en duurzaamheid, zo vertelt hij tijdens een telefonisch gesprek. “Op design gebied wilde ik echt een ander geluid laten horen dan de over de top sokken of juist de hele degelijke. Toen ik bezig was met het concept van Qnoop wilde ik iets toevoegen aan de markt in plaats van alleen maar meedoen met de regels van het spel.” Tijdens zijn research kwam hij erachter hoe groot het ‘zwerfsokken’ probleem is. “Dat is natuurlijk helemaal niet duurzaam want niet alleen verdwijnen die sokken, maar wordt de andere sok weggegooid omdat er geen matchend paar meer is.” Zijn eerste prototype was een sok met een knoopje aan de zijkant en de andere sok met een knoopsgat. “Maar het is een slechte kwalitatieve oplossing om een gat te maken in een product dat goed en compleet is. Dat moet je niet doen, dan gaat het rafelen en gaat de kwaliteit sneller achteruit. Al helemaal met sokken door de breitechniek” Het eureka moment bij Vis kwam toen hij het jurkje van zijn dochtertje dicht deed waar de sluiting bestond uit een lusje en aan knoop.

Nooit meer ‘zwerfsokken’: Deze merken veranderen de sokkenmarkt

En zo geschiedde. Inmiddels heeft Qnoop een eigen winkel in de Hallen in Amsterdam, verkoopt het online wereldwijd en is het in meer dan 15 landen aanwezig door middel van multibrandretailers. “Ik vind dat je pas echt een duurzame impact kan maken als je groot bent,” vertelt Vis. Naast een zo duurzaam als mogelijk bedrijf, is een flinke schaal bereiken daarom het belangrijkste doel bij Qnoop.

Qnoop, Solosocks en Zokk'n pakken het 'zwerfsokken'-probleem aan

Een andere manier om het zwerfsokkenprobleem op te lossen, is om sokken te verkopen die niet hetzelfde zijn, maar wel perfect met elkaar matchen. Solosocks uit Denemarken verkoopt bijvoorbeeld geen paar sokken, maar zeven in een pakket. Geen van de sokken heeft hetzelfde ontwerp, maar gebruikt wel dezelfde kleuren en patronen die veel op elkaar lijken. Hierdoor passen ze perfect bij elkaar. De doos waarin de sets komen zijn te herbruiken als opbergplek in de kledingkast of in een lade. Zoals te lezen is, heeft ook Solosocks hun product ontwikkeld met het oog op duurzaamheid, zo meldt het bedrijf tegen FashionUnited.

Bedenker van Solosocks, Alexander Morabbi Wulsch, komt uit een groot gezin waarbij ‘zwerfsokken’ een serieus probleem waren. Om het probleem te bestrijden kwam het gezins regelmatig bij zogenaamde ‘socks paring gathering’, om paren te maken van alle eenzame sokken. Voor elk paar sokken dat gemaakt kon worden, konden kinderen een muntje krijgen. Dit leidde tot het idee van Solosocks en het kreeg serieuze vormen toen Alexander naar Copenhagen Business School ging. Inmiddels zijn de sokken te koop bij toonaangevende winkels in Europa, maar doet het merk het vooral goed in Denemarken en Duitsland.

Nooit meer ‘zwerfsokken’: Deze merken veranderen de sokkenmarkt

Beeld: Facebook van Zokk’n

Dan is er nog Zokk’n, een jong merk uit België die geen paren, en ook geen zeven sokken tegelijkertijd, verkoopt. Nee, Zokk’n verkoopt ze per stuk. De Leyn kreeg, net zoals Vis en Morabbi Wulsch het idee voor haar product dankzij haar familie. Haar zoon kwam opeens binnenlopen met twee verschillende sokken omdat hij geen match kon vinden. Voor de creatie van Zokk’n zijn haar man en zoon toen overgestapt naar alleen zwarte sokken. Daar moest verandering in komen. De naam verwijst naar de West-Vlaamse tongval als het gaat om het woord sokken, een mooie verwijzing naar De Leyn’s roots.

De merino wollen sokken zijn per stuk te koop en de hele collectie is dankzij het overkoepelende kleurenpalet zo opgebouwd dat alles bij elkaar past. “Creatieve voeten vinden het leuk om single sokken te combineren en gehaaste voeten hoeven niet langer tijd te verspillen door te zoeken naar matchende sokken,” aldus Zokk’n. Mocht de hele familie nou fan zijn van Zokk’n - dan belanden zelfs niet de verkeerde maten in iemands kledingkast. Hier heeft oprichter Nadia de Leyn namelijk een oplossing voor gevonden door de teen van elke sok per maat een andere kleur te geven. 35/38 heeft een rode teen, maat 39-42 heeft zeegroene tenen en 43-46 heeft een kaki kleur. Op dit moment heeft Zokk’n vijf kleurstellingen, maar daar komen snel nog twee andere bij. Het merk is ook op zoek naar een manier om kapotte Zokk’n terug te krijgen en de garen opnieuw te gebruiken

Het zwerfsokken probleem hoeft dus niet langer een probleem te zijn, zo blijkt dankzij deze bedrijven. Hoeveel sokken precies gered gaan worden van een vroegtijdige reis naar de kledingcontainer is nog niet te zeggen, maar dat deze drie merken de sokkenmarkt op zijn kop zetten is zeker.

Altijd up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u hier aan voor de FashionUnited nieuwsbrief!

Hoofdbeeld: Via Qnoop

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN