(advertentie)
(advertentie)
Nubikk: 'De juiste merkbeleving creëren lukt niet als je overal verkrijgbaar bent'

Hoewel Nubikk pas in 2012 haar eerste collectie lanceerde, wist de schoenenproducent zich in korte tijd in de kijker te spelen. Steeds meer topretailers nemen het merk op in hun assortiment en met de webshop heeft Nubikk zelfs internationale ambities. "Uiteindelijk proberen we ons als een olievlek uit te breiden", zegt marketeer Michael Slagman.

Nubikk richt zich op trendy mannen en vrouwen die kwalitatieve en modieuze schoenen willen kopen, maar hier niet de hoofdprijs voor willen betalen. De strategie slaat aan, want het bedrijf mag dan nog jong zijn, het krijgt zowel nationaal als internationaal steeds meer voet aan de grond. De retailers die het merk mogen verkopen, worden zorgvuldig geselecteerd. "Nubikk ligt bij maximaal drie retailers per stad. We bouwen aan een merk met een bepaalde beleving en dat lukt niet als je op elke straathoek verkrijgbaar bent."

'Online en offline gaan heel goed samen'

Waar sommige merken huiverig zijn voor de verkoop via het internet, vindt Slagman dat offline en online heel goed samengaan. In 2015 lanceerde Nubikk een webshop. "Daarmee kunnen we rechtstreeks aan consumenten leveren. Ook kunnen we de reacties van het publiek nog sneller peilen. Wanneer retailers bepaalde modellen niet hebben ingekocht, maar wij merken dat ze wel goed worden verkocht via de webshop kunnen we hen hierover informeren. In veel gevallen zorgt het ervoor dat ze besluiten om de schoenen alsnog in te kopen."

Nubikk: 'De juiste merkbeleving creëren lukt niet als je overal verkrijgbaar bent'

Klantvriendelijkheid en gemak zijn belangrijke schakels binnen de bedrijfsvoering van Nubikk. Voor de techniek laat Nubikk zich adviseren door de specialisten van >Coqtail. "Onze webshop is ontwikkeld op basis van Spree Commerce. Deze software is geschreven in Ruby. Dat zorgt voor veel minder code, een snellere webshop en een zeer duidelijke scheiding tussen frontend en backend. Dat werkt overal in door, ook in de checkout van MultiSafepay. De front end hiervan is door Coqtail helemaal op maat gemaakt."

Ook als retailer zelf heeft Nubikk inmiddels een sterke voorkeur voor MultiSafepay. "Zij bieden veel >betaaloplossingen , zoals Sofort Banking en Giropay voor expansie in Duitsland en creditcards voor wereldwijde betalingen. Ook bieden ze verschillende >giftcards , die goed aansluiten bij onze doelgroep. Het interessante van Fashioncheque en de Webshopgiftcard is bijvoorbeeld dat we hiermee een nieuwe en zeer interessante doelgroep bereiken. Consumenten die zo'n waardebon hebben, gaan toch even op de site kijken welke retailers zijn aangesloten. Bovendien zijn ze enorm bereid om iets te kopen." Om de klanten nog meer betaalgemak te bieden, experimenteert Nubikk momenteel met Klarna. "We verwachten dat deze achterafbetaalmethode vooral in Nederland en Duitsland zal zorgen voor meer orders."

Nubikk: 'De juiste merkbeleving creëren lukt niet als je overal verkrijgbaar bent'

Naamsbekendheid uitbouwen via influencers en bloggers

Om online relatief snel naamsbekendheid op te bouwen, maakt Nubikk veel gebruik van social influencers en bloggers. "Via Facebook en Instagram kun je je merk relatief eenvoudig een extra boost geven, zonder dat hier meteen enorme marketingcampagnes mee gemoeid gaan. We hebben nu zo'n 60.000 Facebook-fans en ruim 20.000 Instagram-followers die we op deze manier bijna dagelijks bereiken."

Slagman vertelt dat Nubikk bij de lancering van een nieuwe collectie in eigen land goed kan inschatten welke sneakers en boots het goed zullen doen, maar dat deze prognose in het buitenland een stuk lastiger is te maken. "Zo dachten we goed in kaart te hebben waar onze Oosterburen van houden, maar in de praktijk bleek dit toch net iets anders. Daarom betrekken we nu onze buitenlandse influencers en bloggers bij ons marktonderzoek: zij kunnen ons precies vertellen wat de behoefte is in hun land of regio."

Het doel voor 2017 is om, naast de binnenlandse markt, met name in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk te groeien. Het retailkanaal speelt daarin een belangrijke rol, maar ook het online kanaal wordt steeds prominenter. "Om hier alvast op in te spelen, hebben we de Engelstalige webshop eind 2016 vertaald in het Nederlands, Duits, Frans en Spaans."