• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Omnichannel boost de efficiëntie van fashion ondernemers, in de winkels & online

Omnichannel boost de efficiëntie van fashion ondernemers, in de winkels & online

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Wat komt na Multichannel? Omnichannel. De stap van simpelweg verkopen op meerdere kanalen naar het écht integreren van de diverse kanalen wordt veelal gezien als de toekomst van ondernemen. Het is niet meer genoeg om een webshop naast je winkel te hebben (of vice versa). De consument verwacht namelijk merk- en service consistentie op alle verkoopkanalen. Hoe pakt dit zich in de praktijk uit? De Amsterdamse sneaker en fashion store Baskèts is inmiddels een omnichannel expert.


Baskèts startte in 2012 als concept dat sneakers meer toegankelijk wilde maken voor het grote publiek. Dat begon met twee winkels in Amsterdam, later kwam daar een webshop bij. Oprichter Daan de Greef realiseerde snel dat het managen van een webshop naast zijn winkels niet eenvoudig was; alles moest apart beheerd worden. Met een Omnichannel aanpak lukte het Daan om de webshop en de winkels vanuit één systeem te managen en zo zijn efficiëntie te verhogen:

‘’Online groeit en retail groeit, dus je gaat dingen steeds meer tegelijkertijd managen. Wat voor ons een grote struggle was, was dat de voorraad in twee systemen zat. Dat zit nu in één systeem en dat maakt het nu veel gemakkelijker. Ook het klantenbestand is gedeeld en je kunt cadeaubonnen van het ene filiaal ook in de andere gebruiken. Dat zijn allemaal Omnichannel voordelen die nu gewoon heel belangrijk zijn.’’

Wat is de toegevoegde waarde van omnichannel

Veel mode-ondernemers verkopen al multichannel, wat wil zeggen dat zij hun producten op meerdere kanalen aanbieden. Denk aan de fysieke winkel, de webstore, facebook, instagram en wellicht marktplaatsen zoals etsy of ebay. Omnichannel zorgt ervoor dat alle verkoopkanalen vanuit één plek kunnen worden beheerd en alle data centraal wordt verzameld. Zo hebben fashion retailers veel meer zicht op de échte cijfers en het effect van hun inspanningen- online en offline. Dit heeft veel voordelen, zoals onder andere:

Consistente merkbeleving en -service

Als consument verwacht je dat de service op alle verkoopkanalen gelijk is. Zo horen de prijzen van jouw producten hetzelfde te zijn in de fysieke winkel(s) als in de webshop, behalve wanneer je een exclusieve online of offline kortingsactie lanceert. Als je enkel multichannel onderneemt, dan worden de offline en online winkel apart beheerd. Wanneer je de prijs en/of voorraadhoogte wilt wijzigen, dan moeten de wijzigingen dus apart ingevoerd worden.

Apart invoeren lijkt op het eerste gezicht geen groot probleem, maar als je met een uitgebreid assortiment werkt, dan kan apart wijzigen foutgevoelig zijn. De kans dat je de prijs van een item offline verlaagt maar vergeet om de aanpassing ook te verwerken in de webshop is dus groter. Voor een online klant die het product voor de hogere prijs heeft aanschaft en hier achter komt, is dit geen leuke ervaring.

Gecentraliseerd voorraadbeheer

Een centraal voorraadbeheersysteem voor al jouw verkoopkanalen biedt meerdere voordelen. Je bespaart ten eerste kostbare tijd bij de inventarisatie. Zo meld Daphne Gerritse van het trendy regenjassen concept Rain Couture: ‘’Omnichannel maakt heel veel processen efficiënter en daardoor ben je minder tijd kwijt. Ik ben niet continu de voorraad aan het tellen, want er is nu een koppeling tussen mijn winkel- en webshopvoorraad.’’

Inzicht en controle op afstand

Ten tweede kun je de voorraad vanuit de winkel checken via één systeem, zonder dat je naar het magazijn hoeft te lopen. Dat is handig als je bij de klant wilt blijven staan, maar ook wanneer je even niet op locatie bent, op een beurs staat en/of onderweg bent.

Omdat je overal en te allen tijde zicht heb op de voorraad, kun je ook makkelijker inkoopbestellingen plaatsen bij je leveranciers. Als je werkt met een systeem dat jou middels een automatische notificatie informeert dat de voorraad dreigt op te raken, dan kun je direct een bestelling plaatsen bij je leverancier. Dankzij dit systeem heb je de meest verkochte items altijd in huis.

Benieuwd wat omnichannel jouw bedrijf kan bieden? Probeer omnichannel dan gratis uit in een virtuele demo winkel. Of neem contact op met een omnichannel expert.

Over Lightspeed

Bij Lightspeed bouwen we end-to-end-commerce oplossingen die retailers kunnen gebruiken bij het opbouwen, beheren en laten groeien van hun bedrijf. Lightspeed verenigt je verkoopkanalen, vereenvoudigt het voorraadbeheer, optimaliseert het klantenbeheer en helpt ondernemers goed zicht te houden op hun fysieke en online winkel(s). Onze software heeft ruim 50.000 klanten geholpen met het creëren van betere winkelervaringen. Onze klanten realiseren hierdoor een gezamenlijke omzet van €12 miljard per jaar. Meer informatie vind je op www.lightspeedhq.nl.

Klik hier voor meer informatie over Lightspeed.

Lightspeed
Lightspeed connect
Multichannel
Omnichannel
Partner Content