• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Omoda's COO Jan Baan over de nieuwe ecobox: "Het is onze plicht de branche te verduurzamen"

Omoda's COO Jan Baan over de nieuwe ecobox: "Het is onze plicht de branche te verduurzamen"

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Vanaf een afstandje heeft de ecobox wat weg van een rugtas, maar van dichtbij is het onmiskenbaar een zwarte schoenendoos, bedrukt met het Omoda-logo. Wie online schoenen bestelt bij de retailer kan vanaf nu kiezen voor verzending in de duurzame ecobox. COO Jan Baan legt uit: "Dat betekent geen kartonnen doos meer, maar 4,95 statiegeld betalen en schoenen ontvangen in een verzenddoos die tot vijftig keer herbruikbaar is."

Het is briljant, zegt Baan, die als COO nauw betrokken was bij de ontwikkeling en lancering van de ecobox. "Als je bij ons schoenen bestelt, open je het zegelslotje, vervolgens de rits en haal je de schoenen eruit. Terugsturen kan met of zonder de schoenen. Als je de schoenen houdt, kun je de doos inklappen zodat -ie zo klein wordt dat de doos door de brievenbus past. Je kunt 'm ook inleveren bij een Omoda-winkel of bij een DHL-punt, dus het is supergemakkelijk voor de consument. En na het terugsturen van de box krijg je natuurlijk je statiegeld terug."

Omoda lanceert duurzame verzendoptie

Omoda investeerde een jaar geleden al een inpakmachine, waardoor er 46 procent minder lucht in de pakketten zit, zodat er 25 procent laadruimte per vrachtwagen wordt bespaard. Toch wilde het bedrijf meer doen aan duurzaamheid. "Het idee om iets te doen met herbruikbare verpakkingen speelde al langer. Begin dit jaar besloten we er echt goed gas op te geven," licht Baan de nieuwste ontwikkeling toe.

De keuze om het verpakkingsmateriaal te verduurzamen, was logisch volgens Baan. Het karton waarin alle pakketten worden verstuurd zorgt niet alleen voor ergernissen na het online shoppen - want wat doe je met die stapels karton in huis? - maar zorgt ook voor een berg afval, wat natuurlijk niet goed voor het milieu is. "Mijn vrouw verstopt de dozen vaak stiekem op een plek waar ik ze net niet zie, maar het blijft irritant," lacht Baan. "Verder zien we het ook als onze plicht om de e-commercebranche te verduurzamen."

Consumenten enthousiast over ecobox

Samen met het creatieve verpakkingsbedrijf Paardekooper ontwikkelde Omoda de ecobox. Die moest niet alleen praktisch en makkelijk terug te sturen zijn voor de consument, er ook gelikt uitzien. "We willen natuurlijk wel dat het een feestje blijft om bij ons te winkelen," aldus de COO. Was dat geen flinke investering? "Het gaat ons bij de ecobox niet om geld verdienen, we spelen quitte."

Gelukkig bleek na een testperiode dat consumenten enthousiast zijn over de nieuwe verzendoptie. Van de klanten die Omoda tijdens de testperiode sprak gaf 73 procent aan dat zij voor de ecobox kozen vanuit milieuoverwegingen, en de overige 27 procent was nieuwsgierig of werd enthousiast van het idee van minder karton in de prullenbak. Doordat klanten 4,95 euro statiegeld betaalden, kwamen bijna alle ecoboxen daadwerkelijk terug en kunnen zij nog 49 keer gebruikt worden. “Er is wel een dame die een box heeft gehouden, ze vond ‘m zo mooi dat ze de doos wil gebruiken als sokkenmandje,” lacht Baan. Toch vindt Omoda dat niet erg, want de dozen worden in ieder geval niet meer weggegooid.

E-commercebranche moet duurzamer

Toch is het nog maar een kleine stap in het duurzamer maken van de e-commercebranche, meent Baan. "Verpakkingsmateriaal is iets dat we goed konden aanpakken, maar eigenlijk zouden we als branche echt wat aan het aantal retourzendingen moeten doen. Het is voor consumenten te makkelijk om kleding en schoenen in verschillende maten te bestellen en de helft terug te sturen. Om dit probleem écht aan te pakken, zijn denk ik overheidsmaatregelen nodig," zegt hij.

Ondertussen blijft het bedrijf zelf ook zoeken naar manieren om de markt duurzamer te maken. Zo wil Omoda consumenten bewuster maken van hun bestelgedrag. "Met de ecobox, maar we hopen ook dat klanten er vaker voor kiezen om hun bestelling op te halen in de winkel of bij een ophaalpunt,” vertelt Baan. Omoda heeft daarom een spaarsysteem ontwikkeld. Klanten krijgen niet alleen credits bij iedere aankoop, maar ook als ze kiezen voor ophalen in de winkel of als ze een review schrijven over bijvoorbeeld de pasvorm, wat het aantal retouren weer naar beneden kan brengen. Baan: “We kunnen er met z'n allen voor zorgen dat de footprint van de branche verkleint."

Meer weten? Lees hier het uitgebreide artikel wat Omoda zelf schreef over de pilot die ze met de ecobox deden.

ecobox
Omoda
Partner Content