Onder de loep: Dit zijn de vijf Global Change Award 2019 winnaars
bezig met laden...
Vijf innovatieve ideeën zijn afgelopen week in Stockholm beloond met een Global Change Award. Van kleding die groeit tot een circulaire designtool. De winnaars gingen naar huis met in totaal 1 miljoen euro. FashionUnited zoomt in op de innovaties, het idee erachter en waar de winnaars het geld voor gaan gebruiken?
Voor de vierde keer zijn innovaties van overal uit de wereld beloond met een Global Change Award en de bijbehorende geldprijs en het accelerator programma van een jaar. Een deel van de winnaars van voorgaande jaren hebben hun innovaties al kunnen implementeren door middel van samenwerkingen met merken. Zo werd tijdens de award uitreiking door een van de presentatoren een jurk gedragen die is ontworpen met Agraloop-stof door &OtherStories. Dit zijn de innovaties van dit jaar.
Global Change Award 2019 Winnaar: The Loop Scoop
Innovatie: The Loop Scoop
Door: circular.fashion
Afkomstig uit: Duitsland
Gewonnen: Eerste plaats tijdens Global Change Award -
300.000 euro
Achtergrond over de innovatie: Het systeem van The
Loop Scoop maakt op drie momenten in het leven van een kledingstuk
verschil. De eerste keer is tijdens het ontwerpproces, waar het als design
tool functioneert voor het bedrijfsleven. In het model is te zien welke
invloed de keuze voor een bepaald materiaal, stiksel en zelfs patroon heeft
op het milieu. De specificaties waarmee het product uiteindelijk ontworpen
is, worden opgeslagen zodat een circularity.ID verwerkt kan worden in het
eindproduct. Hierdoor kan de consument, in de tweede stap, zien welke
impact het kledingstuk dat ze kopen heeft op de wereld. Dit helpt niet
alleen om een betere en geïnformeerde keuze te maken als consument, maar
ook om het kledingstuk in zo goed mogelijke vorm te houden. Als laatste
stap zorgt de circularity.ID er ook voor dat de bedrijven die de kleding
recyclet precies weet hoe dit kan. Volgens Ina Budde van circular.fashion
wordt namelijk het gros van de ingeleverde items nooit gerecycled omdat het
niet duidelijk is hoe deze verwerkt moeten en kunnen worden. “Op deze
manier worden de producten vandaag, de grondstof van morgen,” aldus
Budde tijdens de Global Change Award in Stockholm.
Gaan het geld gebruiken voor: Het aannemen van meer
mensen zodat het platform verder ontwikkeld kan worden. Binnen een jaar
tijd wil circular.fashion de eerste collectie die met hulp van The Loop
Scoop is gemaakt kunnen lanceren. Het bedrijf is dan ook op zoek naar
merken die The Loop Scoop willen integreren in hun ontwerpsystemen.
Global Change Award 2019 Winnaar: Sane Membrane
Innovatie: Sane Membrane
Door: dimpora
Afkomstig uit: Zwitserland
Gewonnen: Tweede plaats tijdens Global Change Award -
250.000 euro
Achtergrond over de innovatie: “Omwille van de
performance van outdoorwear worden coatings gebruikt die niet goed
zijn voor de natuur en het milieu,” aldus Mario Stucki van dimpora tijdens de Global Change Award in Stockholm. “Het is
toch te gek voor woorden dat de kleding die we gebruiken om van de natuur
te genieten, uiteindelijk schadelijk is voor de natuur.” Daarom heeft
dimpora een coating ontwikkeld die biologisch afbreekbaar is, gebaseerd op
mineralen. De coating kan zowel zo dik als dun gemaakt worden als de
producent en ontwerper wil. De coating is 20 procent meer ademend dan
Goretex, eveneens een waterproof en ademende coating, aldus Stucki. Op het
moment werkt dimpora nog met polyester, ook al willen ze op den duur
natuurlijk overstappen op duurzamere stoffen, aldus Stucki. Het bedrijf werkt nu met deze stof om te
bewijzen aan andere bedrijven dat de coating werkt.
Gaan het geld gebruiken voor: Om nog meer tests uit
te kunnen voeren, moet de stof geproduceerd worden op een grotere schaal.
In de textielindustrie werken de meeste leveranciers met grote afname
aantallen tegen hoge kosten, waar dimpora nu aan kan voldoen dankzij de
prijs. Het is voor het bedrijf dan ook mogelijk om op te schalen en de
innovatie aan andere bedrijven aan te bieden.
Global Change Award 2019 Winnaar: Sustainable Sting
Innovatie: Sustainable Sting
Door: Green Nettle Textile
Afkomstig uit: Kenia
Gewonnen: Gedeelde derde plaats tijdens Global Change
Award - 150.000 euro
Achtergrond over de innovatie: In Kenia is er een
wildgroei aan brandnetels omdat de planten weinig nodig hebben om te
groeien, alleen het minimale aan zon, water en grond is nodig voor een
brandnetel. Daarom doet deze plant het zo goed op bouwgrond dat moeilijk te
bereiken is door machines en waar maar een dunne laag grond bovenop de
stenen ligt. Voor boeren die deze grond in bezit hebben, kunnen de
brandnetels nu een extra bron van inkomsten worden als de planten omgezet
kunnen worden naar vezels. Ook hebben brandnetels een voedingswaarde die in
Kenia, waar volgens oprichter Jonah Mwangi voedingstoffen schaars zijn,
goed gebruikt kunnen worden. Dit is waar Green Nettle Textile een kans zag.
“Brandnetels zijn niet nieuw voor deze boeren. De kappen deze planten toch
al voordat ze voedsel gaan verbouwen, dus het wordt nu een extra
inkomstenbron,” aldus Jonah Mwangi tijdens de Global Change Award in Stockholm. Vanuit de stelen van de plant worden vezels gemaakt en het
overige plantaardige materiaal wordt omgezet naar mest die de boeren ook
weer kunnen gebruiken. De stof die gemaakt wordt van de brandnetels lijkt
op linnen, maar kan ook gebruikt worden om breisels van te maken.
Gaan het geld gebruiken voor: Het aanschaffen van
productiemachines zodat de gehele productie op één locatie kan
plaatsvinden. Op dit moment worden de diverse stappen in het
productieproces nog op andere locaties in Kenia voltooid. Green Nettle
Textile werkt ook nauw samen met lokale gemeenschappen en gebruikt het geld
dan ook om de boeren waar het mee samenwerkt vooraf te kunnen betalen.
Global Change Award 2019 Winnaar: Lab Leather
Innovatie: Lab Leather
Door: Le Qara
Afkomstig uit: Peru
Gewonnen: Gedeelde derde plaats tijdens Global Change
Award - 150.000 euro
Achtergrond over de innovatie: De productie van echt
leer is volgens Le Qara niet alleen schadelijk voor dieren, maar door de
chemicaliën en zware metalen die gebruikt worden bij het kleuringsproces
ook heel schadelijk voor het milieu. Van de alternatieven die op de markt
zijn verschenen, kunnen maar enkelen de unieke eigenschappen van leer
spiegelen. Lab Leather kan zo gemaakt worden dat het elke vorm van leer
nabootst. Van slangenleer tot koeienleer, elke structuur tot dikte is
mogelijk om te maken in het lab. Lab leather wordt gemaakt van bloemen en
fruit uit Peru en is biologisch afbreekbaar.
Gaan het geld gebruiken voor: Het leer zit op dit
moment nog in de testfase. Het geld gaat ingezet worden om een
productielocatie op grotere schaal te ontwikkelen. Het geld wordt ook
ingezet om de productie te managen en de distributie van het materiaal te
regelen.
Global Change Award 2019 Winnaar: Clothes that Grow
Innovatie: Clothes that Grow
Door: Petit Pli
Afkomstig uit: Groot-Brittannië
Gewonnen: Gedeelde derde plaats tijdens Global Change
Award - 150.000 euro
Achtergrond over de innovatie: De uiteindelijke
innovatie startte met het idee om kleding langer mee te laten gaan, aldus
Ryan Yasin, een van de teamleden, tijdens de Global Change Award 2019. In
de eerste twee jaren van een kinderleven, groeit het kind door zeven
verschillende maten heen. Waar Yasin snapt dat ouders het leuk vinden om
hun kinderen te verwennen met constant nieuwe kleding, blijft na die twee
jaar een hoop weinig gedragen kleding over. Daarom besloot Petit Pli om
zich in eerste instantie te focussen op kinderkleding omdat daar een grote
verandering teweeggebracht kan worden. Yasin geeft wel aan dat de innovatie
en Petit Pli niet gezien moet worden als alleen gericht op kindermode.
Tijdens de Global Change Award wordt ook al gepraat over andere
toepassingen, zoals bijvoorbeeld bij zwangerschapskleding.
Het idee achter de ‘Clothes that Grow’ is afgeleid uit technieken uit
de ruimtevaart en vouwtechnieken uit origami. De techniek achter ‘Clothes
that Grow’ wacht op dit moment op een patent. Naast het groeien van de
kledingstukken zijn ze ook windproof en waterproof.
Gaan het geld gebruiken voor: Het groeien van het team
en het omzetten van de kennis die het bedrijf op doet tijdens het jaar
lange accelerator programma om te zetten naar ontwikkeling binnen het
bedrijf.
FashionUnited was op uitnodiging van H&M in Stockholm
Beeld: H&M Foundation