Onder een nieuwe regie: SS26 zet nieuwe maatstaven op social media
Het ware succes van een ontwerpersdebuut is vaak pas in het derde seizoen meetbaar, wanneer de eerste collectie in de boetieks ligt. Maar al daarvoor zijn er subtiele signalen die aangeven of een modehuis met de keuze voor een nieuwe creatief directeur de juiste snaar raakt. De spanning was zelden zo groot als dit seizoen.
De Lente/Zomer 2026-collecties markeren zonder twijfel een historisch moment. Talrijke gerenommeerde huizen presenteren voor het eerst hun visies onder een nieuwe creatieve leiding. Het resultaat? Een seizoen dat een van de invloedrijkste van de afgelopen jaren is, althans op basis van de respons op social media.
Met een recordwaarde van 881,2 miljoen Amerikaanse dollar (ongeveer 757,8 miljoen euro) aan Earned Media Value (EMV) groeit het bereik van de modeweken met vijf procent ten opzichte van vorig jaar. Deze groei is te danken aan een toename van 23 procent in gepubliceerde content, 22 procent meer aanwezigheid van influencers en een stijging van de publieksbetrokkenheid met zes procent.
Earned Media Value:
- Om de meest opvallende shows van dit seizoen te bepalen, analyseerden het influencermarketingplatform Lefty en Karla Otto Instagram-posts en TikTok-video's van influencers met meer dan 10.000 volgers. Hierbij keek het platform vooral naar de respectievelijke impressies en de betrokkenheid bij de Fashion Week-posts van de influencers. Vervolgens berekende Lefty de zogeheten Earned Media Value (EMV) van de betreffende bijdragen en merken. Earned Media Value is een belangrijke indicator voor merken en influencers om de impact van hun publicaties te meten. Als onderdeel van het rapport definieert Lefty de Earned Media Value als het equivalent van de advertentie-uitgaven die een merk normaal gesproken zou moeten doen voor de verkregen impressies. Voor Instagram en TikTok is hierbij gerekend met een prijs van 100 Amerikaanse dollar per Cost-per-Mille (CPM), ook wel kosten per duizend vertoningen genoemd.  
Deze cijfers tonen op indrukwekkende wijze aan dat de keuze voor een nieuwe creatieve signatuur niet alleen een esthetisch, maar ook een meetbaar communicatief effect kan hebben. Maar welke merken weten de kracht van social media bijzonder slim te benutten? Precies die vraag onderzoekt het PR- en imagobureau Karla Otto in zijn analyse van het Lente/Zomer 2026-seizoen.
Debuten versus klassiekers
Vooral Parijs en Milaan zijn zichtbaar, met respectievelijk zevenenvijftig en achtentwintig procent van de totale Earned Media Value aan de top. Binnen dit sterke duo domineert Dior – technisch gezien geen klassiek debuut, maar de eerste damesmodecollectie van Jonathan Anderson voor het huis – met 90,6 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV en een stijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee overschaduwt het merk niet alleen de overige debuten, maar ook alle andere shows van het seizoen.
De debuten van het seizoen in de ranglijst:
- De eerste damesmodecollectie van Jonathan Anderson voor Dior genereerde 90,6 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- De eerste Chanel-show van Matthieu Blazy genereerde 42,8 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- De eerste collectie van Demna voor Gucci genereerde 31,7 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- De eerste collectie van Pierpaolo Piccioli voor Balenciaga genereerde 27,8 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- De eerste collectie van Louise Trotter voor Bottega Veneta genereerde 27,1 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- Het debuut van Jack McCollough en Lazaro Hernandez voor Loewe genereerde 13,9 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- De eerste damesmodecollectie van Glenn Martens voor Maison Margiela genereerde 12,7 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- De eerste collectie van Dario Vitale voor Versace genereerde 11,2 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- De eerste collectie van Miguel Castro Freitas voor Mugler genereerde 6,2 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- De eerste collectie van Duran Lantink voor Jean Paul Gaultier genereerde 3,2 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- De eerste collectie van Simone Bellotti voor Jil Sander genereerde 963.000 Amerikaanse dollar aan EMV
De top vijf merken van het seizoen:
- Dior genereerde 90,6 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- Louis Vuitton genereerde 48,7 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- Prada genereerde 45,8 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- Chanel genereerde 42,8 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
- Valentino genereerde 33,9 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV
Prada's aanhoudende succes in de samenwerking met K-popsterren is daarbij bijzonder opmerkelijk. Sinds het Herfst/Winter 2023-seizoen zien de insight-teams van Karla Otto en Lefty bovendien een duidelijke opkomst van Thaise acteurs in de digitale invloedsranglijst.
In het Lente/Zomer 2026-seizoen bezetten voor het eerst twee Thaise sterren de topposities van de meest invloedrijke persoonlijkheden, waarmee ze de doorgaans alomtegenwoordige K-popiconen voorbijstreven. Desondanks behouden laatstgenoemden hun dominante positie in het publieke debat. K-popsterren genereren maar liefst 63,2 procent van het totale media-aandeel, een bewijs van hun aanhoudende culturele impact, zoals het voorbeeld van Enhypen onderstreept.
Mode als film
Terwijl merken hun creatieve leiding vernieuwen, verschuift de focus van het publiek steeds meer naar achter de schermen. Met de groeiende aandacht voor het Fashion Month-seizoen op social media, groeit ook de interesse van toeschouwers voor de persoonlijkheden die buiten de catwalk opereren – de mensen die de emotie en energie van de branche achter de schermen vormgeven.
In Londen behoort bijvoorbeeld Macs creatief directeur en make-up-artiest Dominic Skinner tot de invloedrijkste persoonlijkheden van de week. Met slechts twee behind-the-scenes-posts van de Richard Quinn-show behaalt hij bijna 900.000 Amerikaanse dollar aan Earned Media Value en bereikt hij de derde plaats in de ranglijst van profielen met het grootste bereik. In Parijs gaat een video van de kleermakers van het Chanel-atelier viraal, waarin de laatste hand wordt gelegd aan een finale-look – een intiem moment dat het vakmanschap van het huis in de schijnwerpers zet.
De grote modehuizen reageren hierop met een nieuw bewustzijn voor zichtbaarheid achter de schermen. Velen investeren gericht in livestreams, backstage-content of samenwerkingen met creators die deze nieuwe perspectieven authentiek vastleggen. Boss combineert bijvoorbeeld zijn showuitzending met een Q&A met beroemdheden, gemodereerd door Queer Eye-ster Antoni Porowski. Ralph Lauren werkt samen met creator Isabelle Allain aan een backstage-serie, terwijl Fendi en Dior samenwerken met modefilmer Loïc Prigent om de documentaire-achtige dimensie van hun merkwerelden te versterken. Prigents TikTok-video, die een emotionele Jonathan Anderson achter de schermen bij de Dior-show toont, is tot nu toe 4,6 miljoen keer bekeken.
Tegelijkertijd zet de branche steeds meer in op filmische vertelvormen om haar boodschappen over te brengen. Merken gebruiken storytelling-strategieën uit de filmwereld om hun publiek emotioneel te binden en de fysieke catwalkshow uit te breiden met een digitaal verhaal. Dior presenteert een retrospectieve documentaire onder regie van Adam Curtis, terwijl Gucci met The Tiger, een korte film van Spike Jonze en Halina Reijn, inzet op cinematografisch entertainment.
Maar ook buiten het witte doek zijn acteurs belangrijke ambassadeurs voor merken. Zij vormen een derde van het totale talent en genereren 217,8 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV – een stijging van 25,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Bijzonder indrukwekkend is de enscenering van Dolce & Gabbana, waar Meryl Streep, Stanley Tucci en Simone Ashley voor de opnames van de film The Devil Wears Prada 2 op de show verschijnen en gezamenlijk 8,2 miljoen Amerikaanse dollar aan EMV genereren.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.