Ontdek hoe TCOG en Hillstar jouw data betekenis geven

Op een beurs in Praag raakten Rembrandt Kuijpers van TCOG en Eric van der Craats van Hillstar Business Intelligence met elkaar in gesprek. Een vruchtbare ontmoeting die heeft geleid tot een intensieve samenwerking op het gebied van Business Intelligence.

Wat doen TCOG en Hillstar?

Kuijpers: “TCOG levert IT-oplossingen voor onder andere de fashionbranche in de breedste zin van het woord. Ons team wordt gevormd door een zeventigtal specialisten. In totaal bedienen we zo’n 240 klanten waaronder veel modebedrijven en retailers. De basis wordt gevormd door Microsoft Dynamics NAV. Daaromheen hebben we een aantal prefered partners om het productaanbod compleet te maken.”

Van der Craats: “Hillstar is gespecialiseerd in management rapportage, ook wel Business Intelligence (BI) genoemd. Ons doel is om ondernemingen inzicht te geven in hun bedrijfsdata. Concreet houdt dit in dat we transacties, afkomstig uit bijvoorbeeld een ERP-systeem zoals Microsoft Dynamics NAV, omzetten in waardevolle informatie. Dat doen we voor ongeveer 230 bedrijven in Nederland, overwegend productiebedrijven, handelsbedrijven en retailers.”

Waarom werken jullie samen?

Kuijpers: “We merken dat onze klanten steeds vaker data willen inzetten om effectiever sturing te geven. Door de BI-oplossing van Hillstar aan onze ERP-omgeving te koppelen voorzien we daar heel effectief in. Bij TCOG geloven we sterk in Best Of Breed: oplossingen die zich richten op een specifieke bedrijfsfunctie. Daarom werken we samen met de beste partners in de markt.”

Van der Craats: “We zijn elkaar tegengekomen op Directions EMEA 2016 in Praag, het grootste event voor Dynamics NAV partners in Europa. Een match die past als een maatpak: wij werken voor verschillende type bedrijven en TCOG voegt daar de fashion-specifieke kennis aan toe, waardoor wij samen in staat zijn de klant nog beter te bedienen."

Op welke manier versterken de twee bedrijven elkaar?

Kuijpers: “Modemerk Dante6 en Hans Boodt Mannequins maken inmiddels gebruik van de ERP-omgeving van TCOG in combinatie met Hillstars BI-oplossing.”

Van der Craats: “Binnen één dag kunnen we een complete set aan relevante meetwaarden voor de klant neerzetten. Denk aan logistiek, inkoop, verkoop, financiën – en dan ook nog eens fashion-specifiek met stijlen, maten seizoenen, enzovoorts.”

Waar lopen modebedrijven vandaag de dag tegenaan?

Kuijpers: “Er is steeds meer data beschikbaar en het ontsluiten hiervan kost veel tijd. Bovendien blijkt de data vaak onbetrouwbaar te zijn doordat er met verschillende systemen wordt gewerkt. Er is behoefte aan een single-point-of-truth.”

Van der Craats: “Onze BI-oplossing stelt bedrijven in staat om concrete vergelijkingen te maken: kloppen de budgettaire doelstellingen met de uiteindelijke prestaties? Wanneer je reactief terugkijkt hoe het verkoopseizoen is verlopen, ben je al te laat. Liever wil je als bedrijf de mogelijkheid hebben om gedurende het seizoen bij te sturen. Dat is de essentie van BI.”

Welke voordelen biedt de BI-oplossing?

Van der Craats:: “Het stelt de gebruiker in staat om data snel en flexibel inzichtelijk te maken. Een ander belangrijk argument is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de data.”

Kuijpers: “Het levert een kostenbesparing op doordat er efficiënter kan worden gewerkt.”

Van der Craats: “Meer inzicht betekent ook een betere concurrentiepositie. Je kunt immers sneller inspelen op veranderingen in de dynamische fashionwereld.”

Kuijpers: “Door de rapportages te visualiseren gaat BI bovendien meer leven binnen de verschillende afdelingen van het bedrijf en creëer je draagvlak voor strategische keuzes.”

Welke trends in de markt zijn er momenteel gaande?

Kuijpers: “Interessant zijn de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en machine learning, zelflerende systemen. In Microsoft Dynamics NAV is deze extensie beschikbaar onder de naam Cortana Intelligence. Fashionbedrijven kunnen hiermee bijvoorbeeld toetsen welke stijlen goed aanslaan in een bepaald continent. Binnen de retail wordt het gebruikt om sentimenten van klanten te peilen. Op basis van anonieme videobeelden kan Cortana vaststellen of de klant vrolijk of verdrietig is en zelfs diens leeftijd inschatten.”

Van der Craats: “Nog een voorbeeld: één van onze klanten, een groothandel, levert al jaren lang elke week producten aan een klant. Plotseling blijven de orders twee weken achter elkaar uit. Dankzij de slimme algoritmes van dit soort systemen krijgen ze proactief al een melding zodat zij sneller kunnen anticiperen op een eventueel verlies van deze klant.”

Waar zijn jullie trots op?

Kuijpers: “De wijze waarop we onze samenwerking in iets meer dan een jaar tijd tot een succes hebben weten te maken en onze klanten in dat succes mee hebben genomen.”

Van der Craats: “Wij zijn heel trots op de drive en het enthousiasme waarmee onze organisaties samenwerken. Na een korte, intensieve opstartfase hebben we onze krachten gebundeld. Nu kunnen we klanten echt gaan helpen om de volgende stap gaan zetten op het gebied van Business Intelligence.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN