• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Ophef Burberry: modehuis begrijpt Chinese consument niet?

Ophef Burberry: modehuis begrijpt Chinese consument niet?

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Burberry's laatste Chinese nieuwjaarscampagne, ‘Modern Tradition’ genaamd, maakt in China nogal wat tongen los. De Chinese nieuwssite Jing Daily noemt de campagne ‘creepy’ en ‘tone deaf’. Op sociale media wordt gediscussieerd of Burberry, net als Dolce & Gabbana, een voorbeeld is hoe Westerse luxe merken de Chinese cultuur misinterpreteren.

’Deze mensen zien eruit als acteurs in een horrorfilm’, schrijven gebruikers van microblogging website Weibo en ‘lijkt op een familie die samenzweert om hun rijke oma te doden voor de erfenis’. Deze online commentaren van Chinese consumenten komen niet overeen met de initiële bedoeling van Burberry. Het Chinese nieuwjaar draait om familie, vreugde en geluk en dit is wat Burberry volgens de website dan ook wil uitstralen. Volgens Jing Daily is dit het zoveelste voorbeeld van een Westers modemerk die de Chinese cultuur en zijn tradities niet begrijpt.

Het Britse modehuis onthulde de wereldwijde campagne met onder andere bekende Chinese acteurs Vicki Zhao en Zhou Dongyu op 3 januari j.l. De campagne is geschoten door Ethans James Green. De fotograaf staat bekend om zijn ‘unieke en realistische kijk op schoonheid’ en werkte eerder met bekende modehuizen en -merken zoals Calvin Klein, Marc Jacobs, Fendi en Helmut Lang.

Chinees nieuwjaar is wat voor het Westen het decemberseizoen is. een grote kans voor merken en retailers. Volgens marketinggigant Criteo stijgt de retailomzet in aanloop van het nieuwe maanjaar in China 71 procent.

Beeld: Burberry website

Burberry
Chinees nieuwjaar
Criteo
Dolce & Gabbana
Jing Daily
Vicki Zhao
Zhou Dongyu