Optimaliseer je fashion winkel met je kassasysteem
bezig met laden...
Als fashion retailer wil je zo veel mogelijk uit je winkel halen. Zelfs als je tevreden bent met de dagelijkse gang van zaken, kan het geen kwaad om te kijken naar hoe je de processen in je fashion winkel kunt verbeteren. Je kassasysteem kan je hierbij helpen.
Een kassasysteem vormt het hart van je onderneming, en moet tegenwoordig meer kunnen dan alleen het verwerken van transacties. We zetten vier manieren onder elkaar hoe een goed kassasysteem je helpt bij het optimaliseren van je fashion winkel.
Krijg inzicht in je verkoopcijfers
Zodra je weet waar je bedrijf staat, kun je betere vervolgstappen zetten. Om optimaal op de hoogte te blijven van de prestaties van je winkel, zijn rapporten noodzakelijk. Rapporten laten je duidelijk zien welke producten de meeste omzet en verkoop draaien, wat de piekuren zijn, welke merken bij klanten in de smaak vallen en wat de omzet is. Zo hoef je geen beslissingen meer te nemen op basis van gevoel, maar kun je in plaats daarvan handelen op basis van data.
Verbeter je voorraadbeheer
Een product niet op voorraad hebben staat vaak gelijk aan een gemiste verkoop. Een goed kassasysteem helpt je niet alleen om dit te voorkomen - door je er bijvoorbeeld aan te herinneren wanneer je nieuwe voorraad moet bestellen - maar maakt daarnaast het beheer van de voorraad die je wél hebt een stuk makkelijker. Importeer nieuwe collecties sneller in je systeem, organiseer je producten met tags en categorieën en maak zo het verkoopproces sneller en overzichtelijker.
Verhoog de efficiëntie op de vloer
Niets zo vervelend als een lange rij voor de kassa, terwijl mensen in de winkel ook wachten op jouw hulp. Een mobiel kassasysteem wat ook werkzaam is op een iPad of iPhone kan bij dit probleem uitkomst bieden. Zo kun je snel een extra kassa openen, of kun je bij extreme drukte met een iPad de vloer op om zo klanten direct te helpen.
Waardeer je klanten
Het grote verschil tussen online winkelen en een fysieke fashion winkel is het persoonlijke contact. Volgens het rapport 'Waarom komt de consument van de toekomst naar de winkel?' van de ABN AMRO vindt 38% van de consumenten nog steeds dat winkelpersoneel hen het beste adviseert op het gebied van fashion - dit in vergelijking met 8% voor een website. Je kassasysteem kan je helpen om dit contact ook buiten de winkel te onderhouden. Zo kun je klantprofielen gebruiken om je marketing meer te personaliseren, of een loyalty programma implementeren waardoor je je vaste klanten motiveert om vaker terug te komen. Een kassasysteem dat je helpt bij het onderhouden en optimaliseren van dit persoonlijk contact heeft al snel een positieve invloed op je omzet.
Een modern kassasysteem als Lightspeed Retail ondersteunt al deze functies, en nog veel meer. Gezamenlijk kunnen kleine veranderingen een grote impact hebben op het getal wat uiteindelijk voor jou als fashion retailer onder de streep overblijft. Dus: wil je investeren in de toekomst van je fashion winkel? Denk dan eens na over het investeren in een nieuw kassasysteem.
Klik hier voor meer informatie over Lightspeed.