Parijs creëert breed draagvlak voor modebranche
bezig met laden...
In maart werd al bekend dat Hidalgo bijna 60 miljoen euro in de Parijse modesector investeert. Een groot deel van dat bedrag gaat naar drie modescholen en kunstacademies in de stad. "Scholen zijn van cruciaal belang in een stad waar de mode-industrie 60.000 directe en 10.000 indirecte banen cadeau krijgt," zei Hidalgo toen.
Het is niet voldoende om te zeggen dat Parijs de hoofdstad van de mode is
De Parijse burgemeester wil dat het stadhuis en andere publieke instituten zich in dienst stellen van de modeweek in Parijs. "Dat gaat verder dan hoogwaardigheidsbekleders die af en toe acte de présence geven bij een show." Hidalgo: "Het is ook niet voldoende om te roepen dat Parijs de hoofdstad van de mode is, we moeten zorgen dat het evenement door de hele stad wordt ondersteund en uitgedragen."
Tijdens de fashion week in september zal Hidalgo's steun voor de modeindustrie op verschillende manieren zichtbaar worden. Zo komt op de Eiffeltoren de slogan 'La Mode aime Paris', ofwel 'Fashion loves Paris' in neonletters. Er is een postercampagne en lokale ondernemers, winkeliers en horecaondernemers, worden uitgenodigd om in te haken. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheden om de shows live te tonen op grote schermen op verschillende locaties in de stad. "Ik wil dat de hele stad mode ademt," zegt Hidalgo.
Twee weken geleden werd de mannenmodeweek in Parijs lamgelegd door een wilde staking van taxichauffeurs die vrij agressief protesteerden tegen taxiservice Uber en zo het reizen door de stad vrijwel onmogelijk maakten. Inkopers en journalisten klaagden en masse over de verkeerschaos en het feit dat de Franse regering er nauwelijks iets aan leek te doen. Het was alsof de hinder die de fashionindustrie ondervond er niet echt toe deed.