Parijs versterkt haar positie in de modewereld
bezig met laden...
Om grote steden als Londen en New York voor te blijven, lanceert Parijs tijdens deze Fashion Week een grote campagne die haar positie als modestad versterkt. Zo kunnen bezoekers modeshows nu op meerdere locaties bekijken en worden zij vanaf volgend jaar speciaal ontvangen op Parijse luchthavens. Dat meldt Bruno Julliard, afgevaardigde van de Parijse burgemeester, aan Fashionmag.com.
Volgens Julliard heerste er in Frankrijk een zekere verlegenheid om Parijs de topspeler in mode te noemen. “Parijs is natuurlijk nog steeds de nummer één modehoofdstad van de wereld, en wordt zo ook door iedereen erkend. Maar de concurrentie is groot,” vertelt hij aan Fashionmag. “We hebben het geluk dat we bij het grote publiek al bekend zijn door onze grote modehuizen, maar New York en Londen zijn steeds meer in opkomst.”
Eerder dit jaar maakte Anne Hidalgo, de eerste vrouwelijke burgemeester van Parijs, al bekend dat de Franse hoofdstad bijna zestig miljoen euro zou gaan investeren in de modebranche. Een deel van die geldsom wordt nu uitgegeven aan allerlei extra´s die gelden als een verbindende factor.
Parijs biedt verschillende extra´s aan tijdens de Fashion Week
De stad werkt samen met allerlei partijen om de komende tijd diverse acties uit te voeren. Zo vergroten het Franse openbaar vervoernetwerk RATP en de nationale spoorwegmaatschappij de mobilisatie in Parijs. Bovendien worden Fashion Week bezoekers vanaf 2016 speciaal ontvangen op Parijse vliegvelden.
“Meerdere locaties worden nu opengesteld voor modeshows en andere evenementen,” meldt Julliard. “Dit kunnen musea zijn, maar bijvoorbeeld ook plaatsen in aanbouw. Dat doen we in samenwerking met de vakbond voor modehuizen en ontwerpers. Als toevoeging daarop bieden we ook betaalbare locaties aan jonge ontwerpers. Zij kunnen dan makkelijker hun creaties tonen.”
Niet alle investeringen zijn gericht op de Fashion Week
Naast de vele studies en modeworkshops die Parijs al aanbiedt, steekt de stad geld in een masterprogramma. “We hebben hele goede studenten, maar sommigen verlaten Parijs om ergens anders verder te studeren. Met het masterprogramma komt er erkenning voor deze studenten,” vertelt Julliard.
Een ander belangrijk aspect is volgens de afgevaardigde van de burgemeester het aanmoedigen van de ontwikkeling van nieuwe bedrijven. Parijs stimuleert creativiteit en nieuw talent en zet daarom incubators en platformen op voor creatief talent. Bovendien werkt de stad samen met Les Ateliers Paris, een Franse school voor design. “We hebben een systeem nodig dat is gewijd aan de ontwikkeling van mode-activiteiten,” concludeert Julliard. “Op deze manier vergroten we de Parijse modesector.”