Patagonia en Makers Unite openen United Repair Centre voor merken en klanten
bezig met laden...
Creatief textielplatform Makers Unite en kledingmerk Patagonia hebben de handen ineen geslagen. De twee openen vandaag het United Repair Centre in Amsterdam. Jaarlijkse moeten daar 300.000 hoogwaardige kledingreparaties uitgevoerd worden voor aangesloten merken en klanten. Hiermee hopen de partijen 1 miljoen kilo textielafval te besparen.
Kledingmerken kunnen zich vanaf nu aansluiten bij het United Repair Centre. Het URC wil zowel merken als consumenten stimuleren kleding te repareren als een aantrekkelijk alternatief voor nieuwkoop. Merken die zich aansluiten bij het centrum implementeren de reparatieservice in hun businessmodel. Naast Patagonia is bijvoorbeeld al het merk Scotch & Soda aangesloten.
Het werkt als volgt: Een consument koopt een product bij een bij het URC aangesloten merk. Wanneer het item toe is aan reparatie neemt de consument contact op het merk dat vervolgens faciliteert dat het product bij het URC terechtkomt. Het product wordt vervolgens gerepareerd en weer teruggestuurd naar de klant.
Het United Repair Centre biedt ook werkgelegenheid aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast start het centrum vanaf september samen met House of Denim een opleiding waar de komende jaren 300 studenten tot gecertificeerde textielherstellers worden opgeleid.