• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Positieve modeflitsen: Gentse modezaak Inslag ontvangt Mud Jeans-award en Zeeman meest duurzame modemerk volgens de consument

Positieve modeflitsen: Gentse modezaak Inslag ontvangt Mud Jeans-award en Zeeman meest duurzame modemerk volgens de consument

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode
Beeld ter illustratie voor de serie 'Positieve modeflitsen'. Deze afbeelding is gemaakt met behulp van een kunstmatige intelligentie (AI) tool. Credits: FashionUnited

Positief modenieuws verdient extra aandacht. Daarom licht FashionUnited iedere twee weken een aantal noemenswaardige berichten uit. Vandaag verdienen Mud Jeans en Zeeman een podium.

Gentse modezaak Inslag ontvangt Mud Jeans’ ‘The Coolest Collector Award’

Welke winkel verzamelde de meeste preloved jeans die Mud Jeans kon recyclen in 2024? De Gentse modezaak Inslag. Om deze prestatie te vieren, reisde Mud Jeans af naar Gent om ‘The Coolest Collector Award’ te overhandigen aan eigenaresse Olga Van Genechten.

Inslag verzamelde in 2024 maar liefst 700 oude jeans, die vervolgens werden ingezameld om te recyclen.

Mud Jeans verzamelt oude spijkerbroeken en recyclet deze tot nieuwe denim producten. De ingezamelde jeans worden eerst gesorteerd. Zo krijgen draagbare items een tweede leven via vintage verkoop, terwijl versleten broeken worden vermalen tot vezels. De gerecyclede vezels worden daarna gemengd met nieuw biologisch katoen om nieuwe duurzame spijkerbroeken te produceren.

Nederlandse consumenten bekronen Zeeman als meest duurzame modemerk

Zeeman is door Nederlandse consumenten uitgeroepen tot het ‘meest duurzame modemerk’, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2025. Zeeman werd hier tot een van de winnaars bekroond in de categorie ‘Clothes & Fashion’.

“We zijn trots op het resultaat van deze index. Het laat zien dat consumenten onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid waarderen”, deelt Kasper Figee, Teamlead Branding & Campaigns bij Zeeman.

De Sustainable Brand Index is het grootste onafhankelijke merkenonderzoek op het gebied van duurzaamheid in Europa. Het merkenonderzoek meet sinds 2011 jaarlijks hoe consumenten 1.600 merken in 36 sectoren beoordelen op duurzaamheid.

MUD Jeans
Positieve modeflitsen
Zeeman