Prada heeft zich op Twitter verontschuldigd voor zijn Pradamalia-collectie. Een van de figuren uit de collectie bestaande uit ‘fantasiedieren’ werd door reaguurders op het internet als aanstootgevend beschreven en als racistisch aangeduid. Het product ging vanaf donderdag op verschillende socialemediakanalaen viraal.

Otto, de naam die het fantasiedier draagt, is volgens Prada afgeleid van de beeltenis van een aap. Volgens critici toont deze echter veel overeenkomsten met blackface. Dit werd vorige week via Facebook onder de aandacht gebracht door Chinyere Ezie, strafadvocaat voor het Centrum voor Constitutionele Rechten in Amerika. In haar post schreef Ezie dat ze onlangs een tentoonstelling over blackface in het Smithsonian National Museum of African American History and Culture had bezocht en toen ze het Otto-product spotte in de etalage van de Prada-winkel in Soho, New york, werd ze ‘geconfronteerd met dezelfde racistische en denigrerende zwarte beeldspraak’.

De post ging viraal, en veel andere gebruikers van sociale media delen nu de hashtags #StopBlackface, #BoycottPrada en #EndRacism, die Ezie aan het einde van het bericht had opgenomen. In minder dan 24 uur was het bericht meer dan 6700 keer gedeeld.

“Het zijn imaginaire figuren zonder referentie naar de echte wereld, en al helemaal niet naar blackface. De Prada Group had nooit de intentie om iemand te beledigen en we verafschuwen alle vormen van racisme, reageerde het bedrijf afgelopen donderdagochtend op Twitter. Het merk beloofde daarna het aanstootgevende aapje te verwijderen.

Afgelopen weekend strooide @dietprada (door zijn industriekritiek ook wel omschreven als het meest gevreesde instagramaccount van de modewereld) nog wat zout op de wonden door ondanks de verontschuldiging van Prada op Twitter ook een verontschuldiging op de andere socialemediakanalen te eisen.

Prada is niet het enige modehuis dat wordt beschuldigd van racisme. Vorige maand lag Dolce & Gabbana onder vuur nadat zij een video hadden geplaatst waarin te zien was hoe een meisje typische Italiaanse producten als spaghetti en pizza met stokjes probeert te eten. Begin dit jaar lag de Zweedse kledingketen H&M onder vuur nadat een zwart kindje in een modecampagne werd gekleed in een trui met het opschrift coolest monkey in the jungle.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN