Prijswinnend duo Schepers Bosman: “Het gaat om de herwaardering van kleding”

Ook al bestaat het merk nog geen jaar, ontwerpduo Schepers Bosman heeft zich al goed in de kijker gespeeld. Afgelopen maand won het duo nog de Mercedes Benz Les Etoiles-prijs in Parijs. Tijd om te spreken met het duo in het atelier in Amsterdam.

Sanne Schepers en Anne Bosman kennen elkaar al 10 jaar. De twee leerden elkaar kennen op ArtEZ waar de twee constant door docenten bij elkaar gezet tijdens hun studie. Na hun afstuderen gingen ze hun eigen weg, Sanne naar Parijs en Anne naar Londen. Toch vonden ze hun weg weer naar elkaar en begonnen met een derde partner het merk Futura. Toen het label werd stopgezet was het plan weer hun eigen weg te gaan, maar vraag van buitenaf of ze toch niet samen door wilden, bleef komen. “Maar jullie gaan toch wel door?”, dat was de vraag die Schepers en Bosman regelmatig kreeg. “We hadden gewoon nieuwe banen aangenomen, maar besloten een collectie voor januari te maken als test. Of we het wel leuk zouden vinden,” vertelt Schepers. “In eerste instantie dachten we dat het eenmalig zou zijn,” vult Bosman aan. “Maar er kwam zoveel reactie na die eerste show, dat het zonde was om het te laten liggen.” De wereld bleef Schepers en Bosman overduidelijk bij elkaar zetten en inmiddels is het duo alweer bezig met de derde collectie van Schepers Bosman.

Prijswinnend duo Schepers Bosman: “Het gaat om de herwaardering van kleding”Prijswinnend duo Schepers Bosman: “Het gaat om de herwaardering van kleding”

”We halen de binnenkant naar buiten, want die is ook mooi”

De kleding van Schepers Bosman wordt gekenmerkt door opvallende stiksels en afwerking. “De binnenkant wordt als het ware naar buiten gehaald.” Het ontwerpduo omschrijft hun werk als vorm- en constructie onderzoek. “We houden gewoon heel erg van kleding. Eigenlijk zijn we bezig met de herwaardering van een kledingstuk. Bij ons mag je zien wat er aan de binnenkant zit.” Bosman noemt het Centre Pompidou. “Als je van architectuur houdt, van de constructie, dan is het Centre Pompidou het voorbeeld ten voeten uit. Wij willen ook met kleding de binnenkant naar buiten halen, omdat die ook mooi is.” In hun ontwerpen brengen Schepers en Bosman de constructie van kleding naar voren. “We blazen dit eigenlijk op,” aldus Schepers. Ook onderzoeken ze wat mogelijk is met verschillende stiksels en afwerkingen zoals een locksel. “We zijn altijd aan het uitproberen wat met een machine mogelijk is,” vertelt Schepers. “Zo zijn al een hoop machines gesneuveld,” lacht Bosman.

Ondanks dat de twee samenwerken onder één naam, is de beginfase altijd apart van elkaar. “Ik kan niet tekenen als Anne erbij zit,” vertelt Sanne. Tijdens de ontwerpfase zijn de twee vaak om en om in het atelier aan het werk. Na een paar dagen zien ze elkaar weer en ‘gooien ze alles op een hoop’. “Het komt altijd wel weer bij elkaar,” vertelt Bosman. “Op de een of andere manier hebben we hoe dan ook hetzelfde idee.” Dan begint het pas. Het duo heeft hele andere werkwijzen. Zo werkt Schepers graag op de pop en handmatig terwijl Bosman juist vanuit patronen werkt en met de machines die hij tot zijn beschikking heeft. Het duo heeft nog een tegenstrijdigheid: Sanne heeft het idee dat ze altijd iets nieuws neer moet zetten, Anne is meer van het doorborduren op de vorige collectie en een beeld scheppen. Het duo lacht om de tegenstellingen. “De balans zit er bij ons wel in. Je duwt en trekt en dat houdt het ook leuk.”

Prijswinnend duo Schepers Bosman: “Het gaat om de herwaardering van kleding”Prijswinnend duo Schepers Bosman: “Het gaat om de herwaardering van kleding”

Ontwerpduo Schepers Bosman: “Het beste idee overleefd”

Het spel tussen Schepers en Bosman blijft dus doorgaan nu ze werken aan een derde collectie. Ook werkt het duo in hun atelier voor andere ontwerpers om deze te helpen met productie of sampling van ontwerpen.“Op dit het moment is het een balans tussen andere projecten en ons eigen werk. Fifty-fifty.” Voor het duo is het een droom om de werkzaamheden in het atelier uit te bouwen en te blijven werken aan de eigen collectie. “We willen kleine producties blijven doen, heel specialistisch en daarnaast eigen werk.” Schepers Bosman wil bij mensen benadrukken dat er tijd en aandacht in een kledingstuk zit, dat mensen ook weer gevoel krijgen als ze een item kopen. “Kleding voelt tegenwoordig helaas alsof je even snel wat haalt bij de snackbar,” vertelt Schepers.

Plannen voor de toekomst maken was er in eerste instantie niet bij voor het duo, in ieder geval niet verder dan een half jaar. Schepers en Bosman leefden van collectie naar collectie. Daar is verandering in gekomen. “Dankzij de Mercedes-Benz wedstrijd en het bedrag dat we daar hebben gewonnen, kunnen we voor het eerst vooruit kijken.” De ontwerpers willen niet in één keer het bedrag uitgeven aan één collectie, maar het prijzengeld juist uit te smeren over de komende jaren om zo stapsgewijs te kunnen groeien. Het duo kijkt in hun atelier dan ook met een positieve blik naar de toekomst: “We kunnen nu gaan bouwen.”

Over Schepers Bosman

Schepers Bosman is het samenwerkingsverband van ontwerpers Sanne Schepers en Anne Bosman. Beiden studeerden in 2011 cum laude af aan modeacademie ArtEZ. Schepers vervolgde haar studie aan l’Institute Français de la Mode. Bosman studeerde aan Central Saint Martin. Sanne Schepers won de Lichting G-Star Raw Talent Award en Anne Bosman won twee H&M Design Awards.

Beeld: Schepers Bosman, Beeld 1 & 2: Untitled 1 / AW 2017 door Team Peter Stigter, Beeld 3 & 4: Untitled 3 / SS 2018 door Team Peter Stigter