Ronald Kolk ontwerpt bedrijfskledinglijn met Reckless
bezig met laden...
Nederlandse couturier Ronald Kolk gaat een bedrijfskledinglijn ontwerpen in samenwerking met Reckless Corporate Identity Clothing. De collectie met als naam ‘Ronald Kolk goes Reckless’ wordt speciaal gemaakt voor bedrijven, hotels en zorginstellingen. Reckless, sinds 1982 aanbieder van personeelskleding, verwacht de nieuwe collectie volgend jaar april te kunnen leveren. Dat laat het Almeerse bedrijf maandag weten in een persbericht.
De kledinglijn zal bestaan uit vijf tot acht vaste items, waaronder een colbert, pantalon, vest en blouse voor zowel heren als dames. Daaromheen is plaats voor maatwerk, omdat niet alle bedrijven volgens Willem-Jan te Riele, directeur bij Reckless, dezelfde wensen hebben. “Het is een standaard collectie, die wordt aangevuld met maatwerk. Ik kan me voorstellen dat ING bijvoorbeeld heel andere kleding wil dan een hotel,” meldt hij aan FashionUnited.
Te Riele: “Bedrijfskleding is toe aan vernieuwing”
Kolk werkte al eerder samen met Reckless, dat klanten als NH Hoteles, CitizenM en Apollo Hotel Group bedient. Vorig jaar ontwierp de couturier al met succes de bedrijfskleding voor het personeel van het Amstel Hotel. Zo is de nieuwe samenwerking volgens Te Riele ook tot stand gekomen. “We hadden al enige ervaring samen en zijn een tijd geleden met elkaar om de tafel gaan zitten. We vonden allebei dat bedrijfskleding toe is aan vernieuwing,” vertelt Te Riele. Hij en Kolk constateerden een grotere vraag naar mooie en goed passende bedrijfskleding. “Wat je nu tegenkomt bij bedrijven is in de regel saai, valt niet op en voorziet vaak niet in de juiste pasvorm. Dit terwijl we in onze vrije tijd wel mooi en aantrekkelijk voor de dag willen komen. Bedrijfskleding en alledaagse mode komt steeds dichter bij elkaar,” zegt Kolk. “Door nieuwe visuele media is de presentatie van het bedrijf dat je vertegenwoordigt nog belangrijker geworden,” vult Te Riele aan.
Kolk, die sinds 1998 zijn eigen couturehuis heeft en veel ontwerpt voor musicals en theater, is deze week begonnen met de eerste tekeningen. Volgens Te Riele creëert Kolk ‘Bedrijfskleding 2.0’: “Het wordt eigenlijk een nieuwe klassieker. We vinden allebei dat personeelskleding spannender moet. Normaal gezien zijn uniformen heel standaard, maar Kolk maakt nu een toegankelijke en trendy lijn,” aldus Te Riele.
‘Ronald Kolk goes Reckless’: een mix van couture en confectie
Reckless werkte voorheen veel met maatwerk. Het bedrijf wil nu een mix van couture en confectie creëren. “Een dertien in een dozijn-product uit een catalogus voldoet tegenwoordig niet meer en klanten willen ook niet twaalf weken wachten op maatwerk kleding. We maken standaard producten die we kunnen aanpassen aan de wensen van verschillende bedrijven,” legt Te Riele uit. “Niet alle instellingen en organisaties willen hetzelfde.”
Hoe de collectie er precies uit zal zien, is nog niet bekend. “We gaan nog niet alles verklappen,” aldus Kolk. De kledinglijn is naar verwachting volgend jaar februari klaar en zal vanaf april verkrijgbaar zijn.
Beeld: Ronald Kolk voor het Amstel Hotel