• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Sacha lanceert sneakerlijn: ‘We focussen op dingen die je niet ziet’

Sacha lanceert sneakerlijn: ‘We focussen op dingen die je niet ziet’

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Sacha worstelde ‘al best een tijd’ met sneakers. “Als we sneakers zouden gaan verkopen, wilde ik het goed doen, over de volledige breedte: voor mannen, vrouwen en verschillende modellen en kleurstijlen,” zegt Ward Termeer, eigenaar en CEO van het Tilburgse schoenenbedrijf. Na acht maanden hard werken liggen de sneakers, genaamd Est. 1909, van de schoenenketen nu in de winkels. Blogger Anouk Bos: “Ik ben heel blij met de leren inlegzool. Dat betekent geen zweetkakkies in de zomer.”

Sacha had wel een paar sneakers, maar echt uitgebreid viel het aanbod niet te noemen. Termeer werd op het hoofdkantoor in Tilburg regelmatig aan zijn mouw getrokken. “Bij ons werken zeshonderd zeer enthousiaste modeliefhebbers. Ze vroegen geregeld wanneer we een uitgebreider sneaker assortiment zouden hebben.” Uiteindelijk ging hij overstag. “We wilden de sneakers helemaal zelf ontwikkelen, from scratch, daarom is het een behoorlijke investering,” zegt hij over zijn afwegingen.

Het gevoel dat Sacha een bepaalde klantengroep misliep woog uiteindelijk zwaarder dan de investering. “Ja, ik vond dat we een bepaalde groep consumenten misliepen. Nou ja, die consumenten kwamen misschien wel in de winkels, maar ik vond dat we die onvoldoende bedienden met het aanbod dat we hadden.”

Sneakers zijn de hype voorbij, vindt Sacha

Bovendien zijn sneakers volgens Termeer niet meer weg te denken uit de kledingkast van welke vrouw of man dan ook. Sinds Karl Lagerfeld een jaar geleden modellen de Chanel-show liet lopen op sneakers, is het taboe op platte schoenen op de catwalk definitief opgeheven. Een modeseizoen later, tijdens de fashionweek afgelopen zomer, liepen bezoekers massaal op witte Stan Smiths van Adidas. Maar tijdens de modeweken in New York en Londen vorige maand werden sneakers vervangen door loafers, laarzen en hakken. Zijn sneakers over hun hoogtepunt heen?

“Nee, dat denk ik niet. Er zijn bepaalde modellen die misschien over het hoogtepunt heen zijn. In de Verenigde Staten draagt men vaak sportswear als casualwear. Dat zie je hier veel minder, hier heb je modische sneakers. En sportieve sneakers dagelijks dragen, ik hoop dat die trend over z'n hoogtepunt heen is. Ik vind het echt geen gezicht. Met je hardloopschoenen gaan werken, kom op.”

Sneakerfreaks zullen er volgens Termeer altijd zijn. “De liefde voor sneakers is inmiddels overgeslagen naar een veel bredere doelgroep. Je kunt het niet meer wegzetten als een voorbijgaande hype, het is onderdeel van de mode. Het is geen schande als je modellen in sneakers de catwalk op stuurt. Jaren geleden was dat ongehoord. Kijk, Chelsea boots kunnen in zijn en dan veel breder gebracht worden, maar het is ondenkbaar dat ze niet altijd ergens aanwezig zijn. Wat wel van voorbijgaande aard is, is het type materiaal dat gebruikt wordt voor sneakers en de kleuren. Maar sneakers op zich niet.”

Anouk Bos van Creators of Desire, is bij de lancering van sneakerlijn Est.1909. De blogger is heel blij met de sneakertrend, want ze is naar eigen zeggen absoluut geen hakkenmeisje. "Sorry, ik weet dat Sacha ook heel mooie hakken maakt, maar zodra ik hakken aan heb moet je me niet zien lopen.”

Sacha ontwikkelde de hele sneakerlijn zelf

Zullen consumenten, de niet-sneakerfreaks, die toch gympen willen kopen, niet kiezen voor de bekende sneakermerken? Termeer: “Consumenten die merkschoenen willen zullen er altijd zijn en die zullen wij nooit kunnen bedienen. Het is niet onze bedoeling dat soort consumenten te overtuigen.” En is de groep consumenten die sneakers wil die niet per se van een sneakermerk zijn, groot genoeg? “Die is hartstikke groot. Dat hadden we door de jaren heen al wel ervaren in de verkoop.”

Sacha wil zich onderscheiden van andere schoenenwinkels met sneakers, door een goede kwaliteit aan te bieden. “We hebben bijzonder veel aandacht besteed aan dingen die je niet ziet. Aan de pasvorm, de binnenzool. We hebben speciale mallen laten maken zodat waar je op loopt, het voetbed, lang mee gaat en goed zit als je er op loopt. Er ligt geen laagje goedkoop foam in. De voeringen zijn van leer, niet van badstof bijvoorbeeld.”

Inkoopster Imma Klinkenberg vertelt dat in de collectie veel sportinvloeden zijn terug te zien, zoals basketbal en tennis. “We hebben gebruik gemaakt van rosétinten en metallic, dat past bij nu. We hebben ook een cleane look in volledig zwart en wit,” zegt ze. “De collectie bestaat uit lederen modellen en sneakers van canvas, die zijn net wat gunstiger geprijsd dan de leren schoenen.” De prijzen variëren van 49,99 euro tot 119,99 euro.

Sacha lanceert sneakerlijn Est. 1909

Het heeft wel even geduurd om Est. 1909 - vernoemd naar het jaar dat Sacha werd opgericht - te ontwikkelen. Acht maanden in totaal. Sacha wilde namelijk alles zelf doen. “Want we zijn van oudsher een schoenmakerij. We hadden de eerste elektrische schoenfabriek van Brabant, dus het schoenmaken zit in ons bloed,” zegt Termeer. “We hebben het hele product ontwikkeld, van de zool tot de binnenzool. Daar zit een tijd tussen, want het is niet zo dat je het vandaag verzint en dat het morgen af is. Je moet bijvoorbeeld mallen maken dus de ontwikkeltijd is behoorlijk.”

Hij noemt het ontwikkelen van de lijn een 'mooi traject'. “Het is ongelooflijk wat we allemaal ontdekten. Mannen zijn bijvoorbeeld veel kritischer dan je op voorhand zou denken bij kerels. Ze letten veel meer op details dan vrouwen. Soms echt heel kleine dingen waardoor ze afhaken. Vrouwen denken: ‘ik vind dit detail niet zo, maar verder vind ik 'm wel leuk’. Zo hadden we voor mannen een model bedacht met vier kleuren, in vlakken verdeeld over het model. Uiteindelijk is daar een rustigere sneaker uitgekomen.” Hij zwijgt even. “We hebben een compleet nieuwe productgroep gelanceerd. Super spannend. Ik ben echt trots op wat er nu staat.”

Sacha
Sneakers