Sam Friday stopt met franchisen
bezig met laden...
Dit jaar viert het Amsterdamse fashion merk Sam Friday op papier haar 10e verjaardag. Ongeveer 8 jaar geleden ging het merk live met haar online store en kort daarop opende de eerste store van Sam Friday in de Leidsestraat in Amsterdam. Waar het aanvankelijke idee was om de stenen winkels via franchisers uit te rollen, ontwikkelde Sam Friday de afgelopen jaren steeds meer het idee dat deze formule niet helemaal bij deze tijd en bij het merk zelf past. De afgelopen 2 jaar zijn dan ook alle fysieke winkels teruggenomen en zijn de touwtjes volledig in eigen handen.
Met vijf eigen brandstores en een zeer snel groeiende webshop (+45% in 2018) verheugt het merk zich al weer op dit voorjaar. De groep swimwear ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot één van de belangrijkste productgroepen van het merk. Dit seizoen verwacht Sam Friday de omzet van de groep swimwear te verdubbelen. Om aan te sluiten bij deze zomerse productlijn komt Sam Friday dit seizoen naast hun populaire sweats en t-shirts ook met limited edition jurkjes, skorts, jumpuits en andere zomerse kleding.
Daarnaast groeit de solide kern van het merk - lingerie - ook nog steeds flink. Met nog meer keuze in maten en pasvormen - BH’s tot cup G - breidt Sam Friday nog steeds constant haar potentiële doelgroep uit. Ook qua imago wordt dit de komende tijd onderstreept: keuze voor veel meer diversiteit in modellen: Sam Friday is er voor (bijna) iedereen. Slimmere en efficiëntere inkoop en spreiding van collecties maakt het merk helemaal klaar voor alle snelle veranderingen in de markt.
Vanuit internationale hoek is er reeds interesse voor overname getoond. Om de komende jaren nog verder en sneller te groeien is Sam Friday echter voornemens dit op eigen kracht te doen. De solide basis en trouwe doelgroep is er, nu is het tijd om het merk verder – ook internationaal – uit te rollen.