• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Samsøe & Samsøe opent shop-in-shops in de Bijenkorf

Samsøe & Samsøe opent shop-in-shops in de Bijenkorf

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

Het Deense merk Samsøe & Samsøe gaat shop-in-shops openen in de Bijenkorf. De winkels worden in bijna alle filialen van het luxe warenhuis geopend. Dat vertelt country manager Benelux Leander Struijk aan FashionUnited.

De shop-in-shops gaan vanaf juli open en zullen starten met de wintercollectie 2016. Struijk is blij met de samenwerking. “De Bijenkorf is natuurlijk een geweldige speler waar iedereen mee wil samenwerken. Het bedrijf verdient een grote pluim met zo’n sterke strategie,” vertelt de country manager. “We zijn er heel trots op dat we deel uitmaken van de geweldige evolutie die De Bijenkorf de laatste tijd doormaakt. Ze nemen wat afstand van merken die ze al jaren verkopen en positioneren zich steeds hoger met een fantastische mix van merken.”

Er is drie jaar met de Bijenkorf gesproken over de komst van shop-in-shops. Struijk: “Je moet geduld hebben. De locatie, de prijs, de voorwaarden, alles moet passen. Maar het is een goed besluit geweest, voor zowel de Bijenkorf als voor ons. Nu kunnen we samen iets opbouwen. De Bijenkorf past heel goed in onze distributiestrategie.” Bijna alle filialen van het warenhuis krijgen een shop-in-shop van Samsøe & Samsøe, behalve de vestigingen in Utrecht en Amstelveen. “Daar was nog niet genoeg plek, of de locatie was nog niet juist, maar dat is een kwestie van tijd,” licht de country manager toe.

De collectie van het Deense merk wordt momenteel al verkocht bij het warenhuis, zowel in de filialen als in de webwinkel. Struijk: “Een half jaar geleden hebben we de damescollectie gelanceerd in De Bijenkorf in Nederland. Na een bliksemstart kregen we de toezegging om in alle filialen in Nederland Samsøe & Samsøe te verkopen.” Ook heeft Samsøe & Samsøe toestemming gekregen om de mannencollectie voor winter 2016 aan te bieden in de Bijenkorf. “Dat blijft natuurlijk beperkt tot Nederland, maar voor ons is de Benelux-organisatie super belangrijk in zijn geheel. Daar kunnen we een groot volume uit halen.” Hij heeft al grote plannen voor de nieuwe shop-in-shops. “We willen de shop-in-shops eigen personeel, een eigen beleving en een eigen branding meegeven. Dat zal een gigantische boost geven aan de collectie voor winter 2016.”

Alles moest kloppen voor tweede winkel Samsøe & Samsøe

Het merk streek 4,5 jaar geleden neer in Amsterdam. “De strategie voor Samsøe & Samsøe Benelux is strikt uitgezet. Vanaf dag 1 was de strategie: multichannel. De belangrijkste pijler van die strategie is het zoeken naar de beste retailers,” vertelt Struijk. “We hebben ons gefocust op stedelijke distributie en zijn op zoek gegaan naar de beste retailers.” Daarbij kozen ze voor de winkels in het hogere segment. “We hebben ons naar boven gedistribueerd. Dat is een bewuste keuze: met ons merk heb je een net wat lagere prijs maar wel die goede kwaliteit. We positioneren ons qua prijs in de aanvang of het middensegment van een winkel in het hogere segment. Daarbij is de doorverkoop overal bijzonder goed.” Het merk heeft in de Benelux zo’n 220 verkooppunten. Verder focust het merk zich op de online verkoop en de retail.

Samsøe & Samsøe is momenteel hard aan het uitbreiden met de retailstrategie. De tweede winkel in Amsterdam is onlangs geopend en in april gaat de eerste winkel in Rotterdam open. De eerste winkel in Amsterdam aan de Utrechtsestraat, die 80 vierkante meter winkeloppervlakte telt, opende in oktober 2013. “Die liep vanaf het begin goed, we hadden al vrij snel een stabiel niveau,” zegt Struijk. Maar als internationale speler wilde het Deense merk een grotere markt aanboren. Toch duurde het nog een aantal jaar voordat er een winkel bij kwam. Pas een jaar na de opening aan Utrechtsestraat was de tijd rijp voor een tweede winkel in Amsterdam en daar werd vervolgens nog een jaar actief naar gezocht.

Uiteindelijk lukte het om het pand aan de Wolvenstraat, een van de Negen Straatjes in Amsterdam, te bemachtigen. Waarom duurde dat zo lang? Samsøe & Samsøe doet geen concessies en heeft hoge ambities. Dat gold zowel voor de samenwerking met de Bijenkorf, als de tweede vestiging in Amsterdam. “We hadden natuurlijk eerder een pand kunnen kiezen. De winkels aan de Negen Straatjes gaan snel, maar hebben ook hoge prijzen. Maar dat zoeken wij niet. Op lange termijn moet alles kloppen; het aantal vierkante meters, de prijs en de locatie,” legt hij uit. “Dan wachten we nog maar een jaar, je moet geen overhaaste beslissingen nemen. Nu is het gelukt; we hebben 220 vierkante meter aan de Wolvenstraat.” Vervolgend: “Als je een zaak opent, is dat voor de langere termijn. Het is een gigantische investering. Je wilt zo’n winkel toch 10 à 20 jaar behouden.” Als het aan Samsøe & Samsøe Denemarken had gelegen, was er al veel eerder een tweede winkel geweest. “Het Deense hoofdkantoor hing een week na de opening aan de Utrechtsestraat al aan de telefoon,” lacht Struijk. “Maar als je meters wil in de Negen Straatjes moet je veel geld hebben voor de overnamesom. En vaak duurt het 10 jaar voor je dat geld terug verdient. Dat was niet onze insteek, en daarom hebben we echt een jaar gewacht tot dit pand voorbij kwam.”

De nieuwe winkel aan de Wolvenstraat heeft met 220 vierkante meter een ‘ruime selectie van de collectie’, aldus de country manager. Wat er wel of niet aangeboden wordt, hangt af van de markt, locatie en de winkel zelf. Ook hierin ‘moet alles kloppen’. Struijk: “Welke winkel benaderen we op eigen wijze. Geen enkele winkel is hetzelfde.” Komt er ooit nog een derde winkel in Amsterdam? “Ooit in de toekomst misschien, maar we focussen ons nu op andere steden. We kijken nu naar Utrecht, Den Haag en Maastricht.”

Rotterdam is de eerste stad buiten Amsterdam waar Samsøe & Samsøe zich vestigt. Het nieuwe pand aan de Meent wordt op 15 april geopend. “We hadden heel sterk het gevoel dat we daar moesten openen. Hoewel de ondernemers daar nog wat pessimistisch zijn, zien wij de potentie en we hebben een heel mooi pand met 135 vierkante meter winkeloppervlak gevonden. Dan valt alles samen,” aldus Struijk. Hij prijst ‘de slagkracht van Samsøe & Samsøe, waardoor ze alles kunnen waarmaken’.

Samsøe & Samsøe ziet veel kansen in België

Ook België staat hoog op de prioriteitenlijst van het merk als het gaat om eigen winkels. “België is zeker geen ondergeschoven kindje. We zijn hard op zoek naar panden in Antwerpen en Brussel. Daar zouden we heel graag een winkel hebben,” vertelt hij.

Hoewel de Benelux-markt voorheen samen een markt was voor Samsøe & Samsøe, is de organisatie onlangs gesplitst. Struijk: “Door de groei van de afgelopen jaren hebben we besloten de Nederlandse en Belgische markt op te splitsen. In juni twee jaar geleden hebben we in België een pop-up showroom gehad voor 11 maanden. Dat sloeg genoeg aan om er een groot kantoor te vestigen.” Sinds november 2015 heeft Antwerpen een eigen showroom van 250 vierkante meter. “We hebben zo’n 75 accounts in België en er werken 2 mensen non-stop voor ons,” aldus de country manager Benelux. In december heeft Samsøe & Samsøe een nieuwe showroom van 350 vierkante meter in Amsterdam geopend. De band tussen het Nederlandse team en het Belgische team is hecht. “De teams zijn gescheiden, maar er is met één synergie en één gedachte. De teams staan wel in nauw contact met elkaar, we hebben veel meetings.”

Wat zijn de retailplannen voor de komende paar jaar? “Heel realistisch: 8 winkels in de Benelux in totaal. En als ik heel positief denk, zouden dat er 12 kunnen zijn,” aldus Struijk. In de groothandel ziet hij ook nog veel kansen. “We blijven zoeken naar retailers die dichtbij hun concept en bij zichzelf blijven. Er zijn in Nederland heel veel goede ondernemers. En denk daarbij ook aan de grote winkels buiten de steden. Er zijn luxe winkels van meer dan 1.000 vierkante meter met waanzinnige merken. We hebben ons eerst gepositioneerd in de steden, maar we hopen dat Samsøe & Samsøe zich als een olievlek uitspreid over Nederland. We willen echt het land in; er zijn zoveel goede partners met wie je het merk mooi kan neerzetten.” En ook shop-in-shops behoren dan zeker tot de mogelijkheden, aldus Struijk.

Beeld: Mitchell Vergeer

SAMSOE SAMSOE