Sapph en Victoria Koblenko slaan de handen ineen
bezig met laden...
Voor Sapph is deze unieke samenwerking een logische zet: “Victoria weet als geen ander hoe sensualiteit, vrouwelijkheid en fashion samenvloeit. Het draait bij de collectie om less is more,” vertelt Roland Kahn, de eigenaar van Sapph, aan FashionUnited. Het lingeriemerk lanceerde samen met gastdesigner Victoria Koblenko woensdagavond een swimwear- en lingeriecollectie in Amsterdam.
Victoria Koblenko voor Sapph: sexy en stoere lingerie
De badmodecollectie, die geïnspireerd is op ‘Miami Beach’ toont grafische tops, romantische triangelbikini’s, surftops en bandeau bikinitops. De kleuren aqua, taupe en zwart voeren de boventoon in de collectie van de van oorsprong Oekraïense actrice. Het credo voor de collectie is ‘sexy en stoer’. “Het draait in mijn collectie volledig om contrast; ronde en vrouwelijke vormen gecombineerd met een strakke ‘clean cut’ en sexy shapes in combinatie met grove materialen,” vertelt Koblenko tijdens de lancering.
Ze ontwierp naast badmode ook een lingerielijn, voorzien van de nodige dosis ‘stoere romantiek’. Een contrast tussen romantiek, sensuele vormen en stoer is terug te zien in onder andere een zwarte bodysuit belegd met kant, die je onder een blazer kunt dragen. Verder passeert veel kant gecombineerd met een nude-, zwart- of antracietkleur de revue in de collectie. Bij de lingerielijn van de actrice hoort ook een lijn met zwarte slipjes gemaakt van ecologische stoffen. De slipjes bevatten leuzen als ‘feel fabulass’ en ‘ass you like it’.
Actrice Victoria Koblenko als lingeriedesigner
De 34-jarige actrice was van a tot z betrokken bij het tot ‘leven wekken’ van de Sapph by Victoria-collectie. En ze stond dan ook aan het roer van elke stap van het ontwerpproces; van idee tot uitwerking. Zo vloog Koblenko mee naar Bulgarije, waar de lingeriecollectie werd ontworpen en later naar Kaapstad waar haar badmode designs werden gefotografeerd op het strand.
De Oekraïense heeft als lingerieontwerpster gelet op verschillende factoren die een lingerie- of badmodesetje tot een geslaagde aankoop maken. “Het was mijn missie om ‘killer underwear’ te ontwerpen waarbij fashionability en functionaliteit feilloos op elkaar aansluiten,” vertelt Koblenko tijdens de lancering. Volgens mode-ondernemer en Sapph-eigenaar Roland Kahn was de keuze voor Koblenko niet alleen een logische maar vooral hele geslaagde stap voor het lingeriemerk. “We zochten een vrouw die stoer, zelfstandig, intelligent, humoristisch en sexy is, maar op een eigenzinnige manier. Zij voldeed met stip aan al die eigenschappen. We hopen de samenwerking met Victoria in de toekomst verder te kunnen doorzetten.” Koblenko zal naast de kerstcollectie van het merk nog twee andere collecties gaan ontwerpen.
De nieuwe stappen van Sapph
In 2011 werd Sapph – dat destijds al een paar jaar in zwaar financieel weer verkeerde - overgenomen door de textielondernemer. Sindsdien vaart het lingerielabel een nieuwe koers dat door de samenwerking met Koblenko ondertekend wordt. “Toen we Sapph overnamen bestond het team uit een groep mannen die vanuit hun mannenmentaliteit met het merk bezig was. Ik heb direct alle mannen die Sapph leiden vervangen voor vrouwen en wilde een andere en vooral nieuwe draai aan het merk geven. Daar paste deze mix bij; om te kijken welke bekende Nederlandse vrouw glamour aan het merk geeft en ons kan helpen om haar filosofie aan het merk te binden. Dat sluit bij deze samenwerking naadloos op elkaar aan,” vertelt Kahn aan FashionUnited.
Het imperium van Kahn
De naar eigen zeggen ‘recalcitrante tiener met ervaring’ besloot in 2011 naast het al in het bezit hebben van modeketens CoolCat, America Today en MS Mode ook Sapph aan zijn mode-harem toe te voegen. Roland, die al 38 jaar ondernemer is en op nummer 143 van de top 200 rijkste modemagnaten staat, heeft de kneepjes van zijn Sapph onder de knie. “De nieuwe koers is doorslaggevend geweest. Het gaat bij Sapph nu weer over vrouwen. Door vrouwen en voor vrouwen. Uiteindelijk zijn er maar weinig vrouwen die hun lingerie door een man laten kopen. Dat doet de vrouw zelf. Dat de lingerie dan ook in de smaak valt bij de man of minnaar dat is bijzaak,” laat de ondernemer aan FashionUnited weten.
De textielondernemer heeft ook nog een primeur te delen met FashionUnited, zo wordt er per 1 juli weer een man aan het team toegevoegd, Kahn’s zoon Jonathan Kahn wordt de nieuwe CFO van het lingerielabel.
De Sapph by Victoria collectie is vanaf 2 juni verkrijgbaar via Vente-Exclusive.com en zal vanaf 3 juni te koop zijn op Sapph.com en in alle filialen en speciaalzaken van het merk. De prijzen variëren tussen 29,99 en 69,99 euro.
Geschreven door: Floor Gijsbertse