• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Schone Kleren: ‘Arbeiders uitgebuit door Nederlandse retailers’

Schone Kleren: ‘Arbeiders uitgebuit door Nederlandse retailers’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Zeker acht Nederlandse moderetailers zouden textielarbeiders in fabrieken in India uitbuiten. Dat blijkt uit een recent onderzoek van actiegroep Schone Kleren Campagne en Landelijke India Werkgroep. Ruim een derde van de arbeiders werkzaam in fabrieken waar kleding voor retailers als The Sting, G-Star en CoolCat wordt gemaakt, verdient minder dan het wettelijke minimumloon.

Volgens Schone Kleren zijn de omstandigheden in fabrieken waar kleding van C&A, CoolCat, G-Star, McGregor, Mexx, Scotch & Soda, The Sting en We Fashion wordt gemaakt ‘ronduit slecht’. Ruim een derde van de textielarbeiders krijgt daar minder dan het wettelijke minimumloon van 98 euro per maand, zo blijkt uit het Uitgekleed/Aangekleed-onderzoek. Bovendien zou overwerk niet worden uitbetaald en doen sommige fabrieken niets aan sociale verzekeringen en ziektekosten.

Schone Kleren: “Omstandigheden textielarbeiders India ronduit slecht”

Gemiddeld verdienen de arbeiders in Indiase fabrieken 100 euro per maand, waarvan door allerlei boetes en andere kosten nog geen 90 euro overblijft. Dat is ongeveer een derde van het leefbaar loon, dat om een gezin te kunnen onderhouden volgens Schone Kleren zo’n 257 euro bedraagt. “Deze vrouwen werken zich elke dag uit de naad voor een hongerloon in opdracht van Nederlandse merken,” aldus Tara Scally, woordvoerster van Schone Kleren Campagne, in aanvulling op de resultaten.

Schone Kleren Campagne voerde het onderzoek vorig jaar samen met mensenrechtenorganisatie Landelijke India Werkgroep uit in tien fabrieken in het zuiden van India. Daar interviewden zij 150 arbeiders die kleding maakten voor de genoemde merken. Ook gingen ze in gesprek met vakbonden en lokale mensenrechten- en arbeidersorganisaties. Bij welke fabrieken de onderzoekers precies zijn langsgegaan, is niet bekendgemaakt ‘om de arbeiders te beschermen’.

Volgens Schone Kleren Campagne gelden de problemen niet alleen voor de genoemde retailers, maar ook voor andere merken die hun kledingstukken in Indiase fabrieken laten maken. “Dat deze merken naar voren zijn gekomen, is toeval. Merken zijn niet transparant over waar hun kleding wordt gemaakt. Dus om tot tien fabrieken te komen waar voor Nederlandse merken wordt geproduceerd, vroegen onze onderzoekers bij meerdere fabrieken rond tot ze beet hadden,” wordt in het rapport gemeld. Volgens Schone Kleren zijn de resultaten van het onderzoek representatief voor de arbeidsomstandigheden in India.

Hoge werkdruk voor vrouwen in fabrieken Nederlandse retailers

Naast het lage loon wordt in het onderzoek een hoge werkdruk en een groot verschil in het loon van mannen en vrouwen geconstateerd. Zo wordt verplicht overwerk, vaak uitgevoerd door vrouwen, in de meeste gevallen niet uitbetaald. Daarnaast blijkt dat vrouwen, die zo’n 80 procent van het totale aantal textielarbeiders vertegenwoordigen, veel minder verdienen dan hun mannelijke collega’s. Bovendien worden zwangere vrouwen vaak ontslagen, omdat ze vaker pauzes nodig hebben.

“We verwachten van kledingbedrijven dat ze een concreet plan maken voor een leefbaar loon voor alle arbeiders en dat hun inkoopprijs het voor leveranciers mogelijk maakt een leefbaar loon te betalen. De overheid moet stevige afspraken met alle kledingbedrijven maken dat dit ook gebeurt en ervoor zorgen dat productielocaties openbaar worden gemaakt”, meldt Gerard Oonk, directeur van Landelijke India Werkgroep, in reactie op het onderzoek.

Begin juli tekenden ruim zestig kledingmerken nog het Convenant Duurzaam Textiel, samen met minister Ploumen en organisaties Unicef en Solidaridad. In het convenant, opgezet naar aanleiding van onder meer het instorten van fabriek Rana Plaza in 2013, staan afspraken over onder andere arbeidsomstandigheden en omgang met milieu en klimaat. Ook CoolCat, The Sting, We Fashion en G-Star tekenden het convenant.

Nederlandse retailers herkennen zich niet in het onderzoek

De meesten van de eerder genoemde retailers kunnen zich niet vinden in de resultaten van het onderzoek van Schone Kleren, zo meldt het AD op basis van reacties van deze bedrijven. Zo geeft C&A aan niet te weten om welke fabrieken het gaat, maar “er wel alles aan te doen om de rechten van textielarbeiders te respecteren”. CoolCat laat tegenover de krant weten dat minder dan 0,1 procent van de collecties in India is gemaakt, maar dat het naar aanleiding van de resultaten wel een eigen onderzoek is gestart.

Verder verwezen G-Star en We Fashion in reactie op het onderzoek naar het eerder getekende convenant en gaf Scotch & Soda aan de productie in Zuid-India al te hebben opgeschort. The Sting en CoolCat gaven tegenover het AD aan zich bewust te zijn van de slechte arbeidsomstandigheden in India.

Beeld: Schone Kleren Campagne Facebook

arbeidsomstandigheden
Schone Kleren
Schone Kleren Campagne