Volgens de Schone Kleren Campagne is Benetton het enige internationale modemerk dat weigert geld te geven aan het fonds dat is opgericht om slachtoffers en nabestaanden van de ramp in Bangladesh schadeloos te stellen. Door het instorten van de textielfabriek Rana Plaza in Dhaka kwamen anderhalf jaar geleden meer dan 1200 kledingarbeiders om het leven.

Schone Kleren roept Benetton op om onmiddellijk bij te dragen aan het Rana Plaza Donors Trust Fund. Het fonds is door de Internationale Arbeidsorganisatie opgezet om ervoor te zorgen dat meer dan vijfduizend overlevenden en nabestaanden van de ramp in de kledingindustrie compensatie ontvangen voor het verlies aan inkomen en medische kosten. Momenteel zit 17 miljoen euro in het fonds. Volgens Schone Kleren is nog een aanzienlijk bedrag nodig om alle toegewezen compensatieclaims echt uit te kunnen keren.

“In het rampjaar 2013 was de winst van de holding van de Benettonfamilie 139 miljoen euro, de geëiste 5 miljoen euro is dus echt niet te veel gevraagd," zegt Christa de Bruin van de Schone Kleren Campagne in een persbericht. “Benetton is een schandelijke achterloper op dit gebied, ondanks hun maatschappelijk verantwoorde imago. Bedrijven zoals Primark, C&A, H&M en Mango hebben wel een bijdrage gedaan."

De Schone Kleren Campagne heeft Benettonwinkels en verkooppunten in heel Europa - waaronder De Bijenkorf en V&D - aangeschreven en opgeroepen de campagne te steunen door het Italiaanse hoofdkantoor om opheldering te vragen.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN