• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Senz: Van stormparaplu naar mode accessoires voor forenzen

Senz: Van stormparaplu naar mode accessoires voor forenzen

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Al tien jaar staat Senz bekend vanwege de stormparaplu, een gadget die in een stormachtig land als Nederland goed van pas komt. Na het tienjarige jubileum was het volgens de oprichters echter tijd voor een volgende stap, de modewereld in. Om deze stap te nemen werd het team vernieuwd en kwam Laurain Engel - te Riet aan het hoofd te staan van het merk als commercieel directeur. Gisteren onthulde Senz twee nieuwe productlijnen waarmee het bedrijf zich internationaal wil vestigen als fashion accessory brand; tassen en sjaals. Natuurlijk compleet met technologische vernieuwingen. FashionUnited sprak met Laurain Engel - te Riet over het merk en de overstap naar de modewereld.

Tien jaar geleden begon het met het awardwinnende ontwerp van de stormparaplu. Verkrijgbaar in zwart, blauw, rood en zilver en dankzij de ovale vorm bestand aerodynamisch. Het ontwerp is vooral een fijne gadget, maar de oprichters wilden meer. “Toen hebben ze mij aangenomen,” lacht Engel - te Riet. “Van het oorspronkelijke team zijn nu nog drie mensen over. De andere werknemers die zijn aangenomen hebben allemaal ervaring met de transitie van een merk.” Want dat is waar ze bij Senz mee bezig zijn, een transitie. “We gaan van de gadget wereld, naar de modewereld.”

Senz stapt de modewereld in met lancering tassen- en sjaalcollectie

De eerste stap die Senz heeft gemaakt in de modewereld was de lancering van de modebewuste collecties die elk seizoen worden uitgebracht sinds afgelopen oktober. “We werken voor deze collecties ook samen met trendwatchers en spelen echt in op wat er gaande is.” Want door de paraplu’s meer mee te laten gaan met de mode, hoopt het merk dat Senz niet meer weersafhankelijk zal zijn. “We willen bovendien hét merk zijn voor commuters.” De nieuwe productlijnen moeten daarbij helpen. Senz focust zich voornamelijk op vrouwen, hoewel de ontwerpen uniseks zijn. “We merken dat vrouwen voor een goede rugzak of laptoptas vaak naar de mannenafdeling moeten.” Een mode verantwoord antwoord op de vraag van vrouwelijke forenzen was er niet volgens Senz.

Niet alleen de nieuwe paraplu-collecties moeten helpen om Senz internationaal te laten vestigen als merk voor modeaccessoires. Daarvoor heeft het bedrijf nu ook een tassen en sjaal-lijn ontwikkeld. “We hebben ook nagedacht over regenjassen, maar op dat gebied is het moeilijker om innovaties toe te passen vinden wij,” vertelt Engel - te Riet. Bij het ontwerpen van de tassen en sjaals heeft Senz zich dan ook niet ingehouden.

“Senz gaat van de gadgetwereld de modewereld in”

“We hebben vooral gekeken naar de behoeftes van de vrouw, naar elk detail.” Zoals men wellicht van de tas verwacht, is deze weatherproof aldus Engel - te Riet. De stof is waterafstotend en de ritsen zijn allemaal gesealed. Onder de gesealde rits is een groot vak te vinden waar een laptop, iPad en andere digitale gadgets een plek krijgen. Een speciale lamp is verkrijgbaar die geplaatst kan worden in de tas en alleen aanspringt door de beweging van een hand. Met het extra licht heeft de gebruiker meteen beter zicht op de inhoud van zijn of haar tas. Het voorvak wordt geopend door middel van een gesp, waarna het vak zich ontvouwt tot een groot compartiment waar een forens alles in kwijt kan wat hij of zij nodig heeft. De Senz-paraplu heeft uiteraard ook een plek gekregen in het ontwerp. In een speciaal compartiment, aangegeven met een klein label met daarop een paraplu afgebeeld, kan de Senz-paraplu worden opgeborgen. Dit compartiment is voorzien van speciaal materiaal dat eveneens waterafstotend is, maar ook geurtjes, voornamelijk ‘de geur van natte hond’ aldus Engel - te Riet, weert. De tassen zijn verkrijgbaar in vier kleuren (rood, zilver, beige en zwart) en zijn gemaakt van lichtgewicht materiaal en leer. Senz presenteerde de rugzak, aktetas en de grote en kleine tote. Prijzen liggen tussen de 99,90 en 159,90 euro.

Senz stopt echter niet bij de tassen. Ook sjaals doen hun intrede in het aanbod van het merk, maar sjaals zijn bij Senz nooit zomaar sjaals. De all season-sjaal is geschikt voor alle vier de seizoenen, zoals de naam al doet vermoeden. Of het nou warm of koud weer is, met deze ene sjaal moet je vooruit kunnen, oppert Engel - te Riet. In de winter maakt de drager de sjaal, die bestaat uit twee elementen, vast door middel van een gesp met het logo er op. In de zomer koppel je de gesp echter los en kan een van de twee ontwerpen gekozen worden om los te dragen tijdens de warmere dagen. De all season sjaal kost 99,90 euro.

Senz: “We willen hét merk zijn voor commuters”

Om een gevestigde naam te worden binnen de modewereld is een goed ontwerp niet altijd genoeg, daar is Engel - te Riet zich ook bewust van. “Het doel voor de komende jaren is om de naam Senz internationaal te vestigen.” Daarbij focust het merk zich vooral op de urban millennial. Om deze doelgroep internationaal te bereiken, helpt het dat het merk een eigen shop-in-shop heeft in de Bijenkorf en Arnotts in Dublin en binnenkort ook bij alle vestigingen van Hudson’s Bay verkrijgbaar is. “We hebben een verschuiving van onze klanten gezien. Er zijn veel nieuwe afnemers bijgekomen, mede omdat we eerst alleen bij outdoorwinkels en websites verkocht werden.” Bij een goed netwerk aan retailers stopt het echter niet. Senz heeft aankomend jaar verschillende samenwerking op de agenda staan zoals bijvoorbeeld met het Van Gogh Museum. “We maken 500 limited edition paraplu’s met een print van Van Gogh.” Daarnaast werkt het merk ook samen met Tommy Hilfiger, PME en Pink Ribbon.

“We willen technologie en mode dichter bij elkaar brengen. We willen onderdeel worden van iemand zijn lifestyle. Mensen moeten niet alleen denken aan Senz als het regent en stormt, maar als een verlengstuk van hun stijl."

Over Senz

Senz werd opgericht door oud drie TU-delft studenten die een innovatieve paraplu op de markt brachten. Het ontwerp is stormbestendig en won prijzen zoals de Red Dot Award, de Dutch Design Award en de Gold International Design Excellence Award. De grootste markt voor het bedrijf is de Benelux en Azië waar zij door online gigant JD.com gevraagd werden om hun producten bij de retailer aan te bieden. Daarnaast is het merk te koop in Duitsland, Groot-Brittannië, Scandinavië en Noord-Amerika. Ondanks hun online aanwezigheid omvat 80 procent van de totale omzet de fysieke verkoop van de producten. Senz behaalde afgelopen jaar een omzet lager dan 10 miljoen euro, aldus het bedrijf.

Beeld: Senz

Senz