Splexs: de rode draad voor textiel in Turkije

Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2018 geeft ondernemer Danny Casimir een presentatie over globalisering en de rol van Turkije in de mondiale textielbranche. Hij is oprichter van Splexs (Split Export System), een platform dat retailers verbindt met Turkse textielleveranciers om samen inkoopvoordeel te behalen.

Ongemerkt heeft iedereen wel een kledingstuk in de kast hangen met het label ‘Made in Turkey’. De Turkse textielindustrie is gigantisch, maar je moet er wel de weg weten. Voor zijn inkoopplatform Splexs werkt ondernemer Danny Casimir met trots samen met Turkse textielleveranciers en roemt de kwalitatief hoogwaardige producten die zij leveren.

Gek op globalisering

Zakendoen met Turkije heeft ook logistieke voordelen: door de centrale ligging kunnen de producten vrijwel overal in Europa binnen twee weken worden geleverd. “Om te kunnen concurreren met de grote winkelketens is het voor kleine bedrijven van groot belang om snel te kunnen schakelen”, aldus Casimir. De jonge ondernemer is gek op globalisering en maakt daar zelf optimaal gebruik van. Het logo van Splexs is ontworpen in India, de brochure in Engeland en hij heeft een Turkse zakenpartner. Daarnaast werkt de ondernemer nauw samen met de Turkse overheid in het kader van exportbevordering. Het platform Splexs biedt bedrijven in het MKB de mogelijkheid om rechtstreeks in te kopen bij de fabrikant of producent.

Kansen voor ondernemers

Het werkt als volgt: de leverancier maakt een account aan om zijn artikelen te verkopen en stelt een start- en slotdatum in. Gedurende die periode kunnen retailers zich inschrijven voor het gewenste aantal stuks. Op het moment dat de minimumafname bereikt is, sluit het systeem en worden de inschrijvingen omgezet in definitieve orders. “Het is net als met een groepsdeal”, legt Casimir uit. “Als er niet genoeg orders zijn binnengekomen, start de deal opnieuw.” Leveranciers die volgens de reguliere weg verkopen, met kant-en- klare collecties die direct uit voorraad worden geleverd, kunnen zich eveneens aanmelden op het platform. Met name voor kleine retailers is dit interessant: “Stel: het is januari en niet zo heel koud meer. Dan kan de detaillist snel zijn assortiment aanvullen met dunnere truien. Of als gedurende het zomerseizoen het weer plotseling omslaat, kun je hierop inspelen met luchtige jacks.”

Gat in de markt

Op woensdag 24 januari geeft Casimir om 10:30 uur een presentatie tijdens de Webwinkel Vakdagen, hét e-commerce event van Nederland. De titel van zijn speech is ‘Splexs: de rode draad naar textiel in Turkije’. “Een verwijzing naar ons specialisme textiel én naar de technologie die het mogelijk maakt om snel en veilig zaken te doen via ons platform. De focus ligt op de fashionbranche vanwege mijn passie voor mode.” Door zijn ervaring op de afdeling kwaliteitscontrole van een bekende firma gespecialiseerd onder andere woontextiel, en als pakkenspecialist bij merken als Armani en Hugo Boss, beschikt Casimir over de nodige textiele warenkennis. “Deze expertise wil ik graag delen en mede hierdoor is het idee voor Splexs ontstaan. Kom kijken hoe je op een efficiënte en betrouwbare wijze je inkoopweg voor textiel in Turkije vindt.”

Klik hier om de presentatie bij te wonen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN