• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Sterkste luxemerk van 2014 was Louis Vuitton

Sterkste luxemerk van 2014 was Louis Vuitton

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Hoewel de catwalkshows onder het bewind van Marc Jacobs altijd een spektakel waren, en Nicolas Ghesquière meer focust op eenvoud, was de overgang naar een nieuwe hoofdontwerper toch naadloos. De Amerikaanse website Luxury Daily heeft Louis Vuitton daarom uitgeroepen als het sterkste luxemerk van 2014.

Volgens de website is het luxe label goed aanwezig in print en online, op social media. Ook is het merk vertegenwoordigd in belangrijke modepublicaties.

Luxury Daily prijst Louis Vuitton

Aan het begin van 2014 was Marc Jacobs invloed nog goed te zien in de campagnes van het merk. Eerst met een handtas campagne, met een eerbetoon aan zijn muzen als Sofia Coppola en Catherine Deneuve. Later met een 'Spirtis of Travel'-campagne, die modellen liet zien die op een safari waren. Ze voerden giraffen of wandelen langs luipaarden.

Nicolas Ghesquière stelde drie fotografen aan voor zijn eerste reclamecampagne, genaamd 'Series 1.', namelijk: Annie Leibovitz, Juergen Teller en Bruce Weber. Louis Vuitton regelde ook etalages om de overgang te tonen. Zo huurde het merk alle zestien ramen van Saks Fifth Avenues flagship store in New York tijdens de New York Fashion Week. In de etalages werden stukken tentoongesteld van Ghesquirère's hand. Nooit eerder had Louis Vuitton op deze schaal een gevel van een Amerikaanse retailer overgenomen. Volgens Luxury Daily hielp dat de consument om de esthetische overgang van het merk te omarmen.

Het merk had nog meer marketingacties. Zo was er vanaf oktober 'The Book' een tweejaarlijkse glossy. Het merk kwam ook met een lederen case voor de Fifa World Cup trofee, die werd uitgereikt aan het Duitse elftal in Brazilië. Eind oktober opende Louis Vuitton een museum in Parijs. Het Foundation Louis Vuitton heeft elf galerieën en is in totaal bijna 12.000 vierkante meter groot.

Eerste show van Nicolas Ghesquière

Ghèsquiere presenteerde in maart 2014 zijn eerste collectie voor Louis Vuitton. De catwalk en bankjes waren wit en strak, zonder opsmuk. Een groot contrast met de theatrale aanpak van Jacobs. Het Deense topmodel Freja Beha Erichsen opende de show in een crèmekleurig A-lijn mini-jurkje, een halflange jas met leren mouwen, kniehoge leren laarzen en een klein handtasje.

De opvallendste kenmerken van de collectie: de jurken en rokken waren kort, net als de jassen. De tailles waren hoog en strak ingesnoerd met een ceintuur. De schouders waren iets verbreed. Opvallend was ook de terugkeer van het decolleté. Niet om de boezem te tonen, maar voor gouden kettinkjes met een bescheiden hanger. De prints waren retro, bloemig en etnisch. Het kleurenpalet had bruin, zwart en crème als basis en werd gecombineerd met herfstachtig groen, blauw, beige en rood.

Louis Vuitton
LVMH