• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Strenesse maakt comeback onder nieuwe eigenaren

Strenesse maakt comeback onder nieuwe eigenaren

Door Ole Spötter

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode
Strenesse keert terug. Credits: Martina Borsche

Nadat het Duitse luxemerk Strenesse eind 2020 stopte als gevolg van Corona, wil een nieuwe meerderheidsaandeelhouder het merk nieuw leven inblazen, zo maakte Strenesse woensdag bekend in een persbericht. Eind augustus verzekerde Brand House Production GmbH zich van alle merkrechten voor Strenesse, die voorheen in handen waren van het Zwitserse H2P AG. De voorwaarden van de overname zijn niet bekendgemaakt.

De nieuwe meerderheidsaandeelhouder is Marcus Sayn-Wittgenstein, de CEO en oprichter van het Brand House Production. Hij bezit ongeveer driekwart van de aandelen. De rest is in handen van Mariella Baronesse von Essen, die als aandeelhouder op de achtergrond wil blijven. Sayn-Wittgenstein was onlangs onder andere betrokken bij de productie van bedrijfskleding in Moskou.

"Ik kijk erg uit naar de taak en ben ervan overtuigd dat we Strenesse naar nieuwe successen kunnen leiden," aldus Sayn-Wittgenstein, die de spirit uit de tijd voor het laatste faillissement wil gebruiken, toen Strenesse werd beschouwd als het vlaggenschiplabel van het Duitse en internationale premium- en designsegment. "Het charisma en de naamsbekendheid van het merk zijn nog steeds hoog. We weten dat we concurreren onder moeilijke economische omstandigheden, maar we hebben een visie voor het merk, een duidelijk concept om er een eigentijdse draai aan te geven en we hebben de financiële kracht."

Nieuwe start bij Strenesse

Voor de nieuwe start wordt de nieuwe meerderheidsaandeelhouder ondersteund door een team van ongeveer 20 mensen. Hiertoe behoort creatief directeur Mirko Borsche, die met zijn creatieve studio Bureau Borsche verantwoordelijk is voor het merkimago en de collectie. Hij is grafisch ontwerper en ontwerpt als art director onder andere het tijdschrift Zeit. Daarnaast was hij al verantwoordelijk voor campagnes voor het Amerikaanse sportbedrijf Nike en technologieconcern Apple en realiseerde hij diverse samenwerkingen met merken als Balenciaga, Givenchy, Supreme, Palm Angels, Kitsuné en Telfar.

Ondertussen nemen Noro Hoferer en Eric Teckemeyer de merkpositionering en distributie voor hun rekening. Hoferer is een oude bekende van het merk. Hij begeleidde het tijdens het laatste faillissement totdat het voormalige Strenesse New GmbH haar activiteiten staakte. Hij heeft ook contact gelegd met de voormalige eigenaar van de merkrechten en met Borsche, zei hij.

"Met Mirko kunnen we nieuwe wegen inslaan. Het is geweldig dat we hem voor onze zaak hebben kunnen winnen. Strenesse heeft een sterk erfgoed, maar we zullen het met het huidige team volledig omgooien naar de moderne tijd," zei Hoferer.

Mirko Borsche (links) en Marcus Sayn-Wittgenstein (rechts). Credits: Martina Borsche

Strenesse wordt jonger, moderner en eigentijdser

In de toekomst wil Strenesse zich met overeenkomstige prijsklassen positioneren op het raakvlak tussen het hogere segment in contemporary en het nieuwe luxesegment naast merken als Khaite, Helmut Lang en Acne Studios, aldus het persbericht. Daarbij moet de look jonger, moderner en eigentijdser zijn dan voorheen. "Er is theoretisch niets dat je niet kunt doen met Strenesse," aldus Borsche. "De nieuwe aanpak zal meer genderneutraal zijn, maar kwaliteit en duurzaamheid zullen opnieuw een grote rol spelen."

Voor de verkoop heeft het merk op de thuismarkt momenteel op het verlanglijstje grote namen als KaDeWe Group, Breuninger, Lodenfrey en Mytheresa. Het aanvankelijke plan is om met ongeveer tien retailers in Duitsland te praten en met ongeveer 30 partners internationaal. Er zal ook een sterke focus zijn op directe verkoop, waarbij de eigen online shop een belangrijke rol zal spelen.

In een latere stap zullen er ook licenties komen voor schoenen, tassen, geuren en andere producten. De tweede lijn Strenesse Blue zal ook weer op de markt worden gebracht door middel van licenties op alle gebieden. Het bedrijf onderhandelt momenteel met de respectieve partners over de licenties.

De eerste glimp van de herlancering van het merk zal in januari te zien zijn. De eerste collectie zal dan worden gepresenteerd voor geplande levering als opmaat naar het herfstseizoen in mei 2024. In de toekomst zal Strenesse zich concentreren op kleine, compacte, gerichte collecties met een "duidelijk statement", aldus het statement. Daarnaast zijn er ook samenwerkingen en drops gepland.

De productie zal voornamelijk in Europa plaatsvinden, waarbij deels ook wordt samengewerkt met voormalige partnerbedrijven. Strenesse GmbH, gevestigd in München, wordt momenteel opgericht voor de operationele activiteiten.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.

Strenesse