• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Strijd tegen plastic: H&M, Burberry en andere modemerken ondertekenen nieuwe belofte

Strijd tegen plastic: H&M, Burberry en andere modemerken ondertekenen nieuwe belofte

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Meer dan 250 organisaties wereldwijd trekken met 'The New Plastics Economy Global Commitment’ van de Ellen MacArthur Foundation ten strijde tegen plasticvervuiling. Dit maakt de stichting bekend via een bericht op de website. Niet alleen grote mode spelers hebben de belofte ondertekend, maar ook universiteiten en andere grote bedrijven wereldwijd. De organisaties willen plastic afval en de vervuiling hierdoor tegengaan door een circulaire economie te creëren voor het materiaal.

Elke deelnemende organisatie heeft een lijst van doelen opgesteld te behalen voor 2025 en zal elk jaar openheid geven over de vooruitgang. Elke achttien maanden zullen de doelen opnieuw bekeken worden en waar nodig aangepast. Alle deelnemers zijn toegewijd om een circulaire economie voor plastic op te bouwen, aldus het bericht op de website van de stichting. De nieuwe belofte wordt geleid door de stichting in samenwerking met de Verenigde Naties. Zo zal bijvoorbeeld plastic items die niet noodzakelijk zijn verwijderd worden en het plastic dat wel nodig zo ontworpen worden zodat het hergebruikt kan worden, gerecycled of op de composthoop kan.

Naast H&M en Burberry hebben ook Inditex, Marks and Spencer, Selfridges, Stella McCartney, Target en Walmart de belofte ondertekend. Ook universiteiten zoals de Universiteit Gent, de mode afdeling Ravensbourne University London en de Elisava Barcelona School of Design and Engineering. Daarnaast zijn ook ING en bijvoorbeeld de overheid van Wallonië partners. Ook is er al 200 miljoen dollar (176 miljoen euro) toegezegd door vijf kapitaalfondsen.

Gevecht tegen plastic: H&M, Burberry en Stella McCartney trekken met 250 andere organisaties ten strijde

“We weten dat het verwijderen van plastic van onze stranden en uit onze oceanen belangrijk is, maar dit stopt niet de golf van plastic die in de oceanen komt,” aldus Dame Ellen MacArthur op de website van de Ellen MacArthur Foundation. “We moeten verder de ladder op goed, naar de bron van die golf. ‘The New Plastics Economy Global Commitment’ trekt een lijn in het zand samen met bedrijven, overheden en andere wereldwijd die dezelfde visie hebben een circulaire economie te bouwen voor plastic. Dit de eerste stap van een uitdagende reis die voor gigantische voordelen voor de maatschappij, economie en het milieu kan leveren.”

Een open brief op de website van de Ellen MacArthur Foundation, onder andere ondertekend door ontwerper Stella McCartney, roept andere bedrijven en overheden op om samen te werken om plastic afval en vervuiling te reduceren en uiteindelijk te beëindigen. “De vraag is niet of een wereld zonder plasticvervuiling mogelijk is, maar wat we samen kunnen doen om het mogelijk te maken.”

Beeld: FashionUnited

Burberry
Ellen MacArthur Foundation
H&M
Inditex
Plastic
plastic soup
plasticvervuiling
Selfridges
Stella McCartney
Target
the new plastics economy global commitment
Walmart