Succesvolle zesde editie van Dutch Sustainable Fashion Week, met een blik op de toekomst van duurzame mode
bezig met laden...
Amsterdam, 15-10-2019 – Afgelopen week van 4 t/m 13 oktober 2019 vond de zesde editie van het grootse landelijke duurzame mode evenement Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) plaats. De campagneweek stond in het teken van duurzaamheid en innovatie in mode, met terugkerende thema’s als circular fashion, waste reduction en (new textile) innovation. Samen met samenwerkingspartners heeft de organisatie dit jaar weer succesvol impact kunnen maken op de industrie en engagement weten te creëren bij het publiek voor duurzame mode.
De organisatie van DSFW kijkt terug op een geslaagde week, mede te danken aan verschillende samenwerkingspartners die dit jaar DSFW ondersteunen in haar missie; strategische partners als Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Meester Koetsier Foundation, INretail, Modint, SER, CIRCL, Gemeente Haarlem, HEMA, AVEDA; media partners als House of Movements, &C, OneWorld, FashionUnited, SublimeNL en verschillende ambassadeurs/influencers en meer. Gedurende de DSFW, welke zondag 13 oktober afliep, stond consumentenbewustwording betreft duurzame mode centraal. Ook het verbinden van belanghebbende partijen en het tonen van positieve ontwikkelingen en innovaties binnen de modebranche betreft het verduurzamen van de industrie was een belangrijke focus.
Tijdens deze editie van DSFW is het publiek meegenomen in wat de toekomst van duurzame mode zal zijn aan de hand van een landelijk uitgebreid programma, te beginnen met twee grote modeshows in Amsterdam. Op donderdag 3 oktober opende Tommy Driessen de DSFW met zijn spraakmakende ‘FASHTAINABLE’ debuutcollectie, bestaande uit 40 red carpet looks, variërend van black tie jurken tot aan sexy pailletten looks en casual tot chique herenpakken. Voor deze collectiestukken heeft hij vintage stoffen uit zijn archief hergebruikt. De show werd in samenwerking met partners en sponsors NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky, AVEDA, Chopard, DS Automobiles, Mezza di MezzaCorona, Omoda, Salon Heleen Hulsmann en Arch & Hook georganiseerd. In De Hallen Studio’s toonden op vrijdag 4 oktober toonden designers Tim Dekkers, Sharita Karsten en Weiyu Hung ieder hun 14-delige collectie opgebouwd uit verschillende looks, bestaande uit disposable materialen en alternatieven voor dierlijke materialen, die de huidige fast- fashion materialen kunnen vervangen. Deze Future Fashion Show is in samenwerking met Meester Koetsier Foundation en partners AVEDA, HEMA, Signify, Springbay Bartender Batched Drinks en Arch & Hook georganiseerd.
Op maandag 7 oktober is er een Business Day in samenwerking met Ecochain, ABN AMRO en CIRCL gehouden, een interactieve dag met informatieve lezingen en workshops. Toonaangevende (mode)bedrijven als BESTSELLER, WE Fashion, Signify, HEMA, Zeeman, G-Star, Modint, INretail, Dyecoo, Studio Anneloes, Kings of Indigo, Creamoda waren deze dag aanwezig om hun visie op de verduurzaming van de sector te delen. Staatssecretaris van Waterstaat en Infrastructuur Stientje van Veldhoven was aanwezig om de middag te openen met een keynote, waarbij ze het sectorplan voor verduurzaming in ontvangst heeft genomen van textielbrancheorganisaties Modint, VGT en INretail. De conclusie van de Business Day vanuit alle betrokken bedrijven is dat samenwerking essentieel is in het verduurzamen van de sector, dat bedrijven niet bang moeten zijn voor veranderingen en dat de sector moet blijven kijken naar mogelijkheden tot innovatie.
Verder zijn er door heel het land verschillende DSFW-programmaonderdelen georganiseerd: modeshows, talks en lezingen waaronder ThingsCon (gericht op technologie in fashion), verschillende exposities waaronder in het Verzetsmuseum (‘Mode op de bon’) en bij Fashion For Good, verschillende styling events onder andere bij Spinning Closet, LENA library met Indiaan in je kast en bij &C Store, verschillende workshops over bijvoorbeeld reparatie, upcycling en recycling, verschillende kledingruils, closet/vintagesales, repaircafes, open ateliers en zijn er sweatshops nagebootst. Ook was er het ‘Sustain our World’ festival in Enschede en het KLERENZOOI festival in Zwolle. De documentaire van Chanel Trapman ‘A Positive Chain of Change’ is in verschillende steden vertoond (waaronder tijdens het MUGfest in Haarlem), net als de docu ‘The True Cost’.
Tijdens DSFW zijn er ook duurzame winkelroutes uitgestippeld met deelnemende retailers waaronder HEMA, Anna van Toor, Filippa K, Reshare, Omoda, Bellamy Gallery, Het Goed, Sari Fair Fashion en veel meer, om samen met DSFW duurzame mode zichtbaar en toegankelijk maken voor consumenten. Met in-store communicatiemateriaal en in-store events gaven de deelnemende modewinkels de consument inzicht in het wat, waarom en hoe duurzaam de kleding is. Dit jaar zijn deelnemende steden Amersfoort, Arnhem, Amsterdam, Breda, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Eindhoven, Enschede, ’t Gooi, Groningen, Haarlem, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zwolle, Friesland en nog meer kleine steden in deze regio’s. In de steden Amsterdam, Den Haag, Deventer, Enschede en Zwolle waren er regiocoördinators aangesteld om het programma daar verder uit te zetten. Ook namen er dit jaar online retailers als de Bijenkorf, BESTSELLER, Kings of Indigo en Ikigai Labels en meer deel aan DSFW.
DSFW initiator Cecile Scheele blikt terug op een vruchtbare editie 6:
“Tijdens de DSFW is het vooral ook duidelijk geworden hoe duurzaamheid begint te leven in deze branche. Dit bleek uit de groeiende interesse (van vooral ook influencers) tijdens de fashion shows en de vele toonaangevende retailbedrijven die met elkaar in gesprek gingen tijdens de Business Day. Ook het feit dat vanuit de overheid het Ministerie van I&W vertegenwoordigd was, waarmee zij aangeven dat zij verduurzaming in deze sector ook hoog op de agenda hebben staan, is een belangrijk signaal. En tekenend was vooral ook het aantal bezoekers bij alle regionale activiteiten. Dit jaar werkten we voor het eerst met regiocoördinators die de festiviteiten door heel het land prominent hebben weten
neer te zetten. Iets waar we de komende jaren steeds meer de nadruk op willen leggen. Het is een week voor iedereen, waarin we iedereen de mogelijkheid willen bieden meer inzicht te krijgen in hoe zij duurzame keuzes kunnen maken. Onze ambitie voor het komend jaar is om alle fashion bedrijven mee te krijgen. Alleen dan kunnen we de impact maken die we voor ogen hebben. Alle winkelstraten die groen kleuren, en vooral veel positieve signalen en ontwikkelingen laten zien aan de consument.
Een andere belangrijk aanpassing is de organisatie. Het komende jaar zal samenwerking centraal staan. Door de enorme groei, ieder jaar weer, is het voor de stichting DSFW niet meer haalbaar om dit als organisatie alleen neer te zetten. Dit is dan ook gelijk een oproep tot samenwerking. Bedrijven die een evenement, regio of show willen adopteren of organiseren kunnen zich bij ons melden. Daarnaast zijn we trots op de samenwerking met House of Movements, van Kim Feenstra en Giovanni Laisina. Zij hebben mooie plannen voor 2020, die we samen willen waarmaken. En ook de samenwerking met de brancheverenigingen wordt steeds hechter. Kortom, ondanks de groeiende aandacht is er nog veel nodig om de duurzame transitie in deze sector te stimuleren. Als DSFW hopen we hier samen met alle stakeholders een belangrijke rol in te kunnen spelen.”
Voor meer informatie en nieuwe updates over DSFW, houd de website.