The Knitwit Stable en Joe Merino werken samen voor herentrui van Nederlandse wol

Wat gebeurt er met schapenwol dat in Nederland wordt geschoren? Dit vroeg The Knitwit Stable-oprichter Reina Ovinge zich af. De wolindustrie in Nederland is zo goed als verdwenen en dat is zonde aldus de ondernemer. Met de The Knitwit Stable zet ze zich in om wol weer waarde te geven en dit keer doet ze dat in samenwerking met Nederlands merk Joe Merino. De limited edition truien hebben toepasselijk genoeg dan ook de naam ‘Jan Merino’ gekregen.

Ovinge vertelt tijdens een telefoongesprek met FashionUnited dat ze de oprichter van Joe Merino, Ron Beckers, simpelweg heeft opgebeld of hij interesse had om een trui te maken van Nederlandse schapenwol. “Het laten scheren van schapen is in Nederland tegenwoordig duurder dan wat een vacht oplevert. Heel veel boeren doen daardoor niks met het materiaal.” De meer dan 2 miljoen kilo wol die per jaar in Nederland wordt geproduceerd verdwijnt dan ook vaak naar het buitenland.

Joe Merino lanceert samen met The Knitwit Stable ‘Oerhollandse’ wollen trui

Het doel van The Knitwit Stable is om een impact te maken op de Nederlandse maakindustrie en wol weer de waarde terug te geven die het ooit had. The Knitwit Stable gelooft namelijk dat het duurzaam verwerken en produceren van wol mogelijk is. De organisatie brengt dan ook de gehele productieketen in beeld. Dit deed het bedrijf al eerder bij de productie van mohair, samengevat in de documentaire ‘Goat to Garment’. Ook de productie van de Joe Merino trui is nu vastgelegd in een video. The Knitwit Stable bracht 350 kilo aan Nederlandse wol naar Italië. De wol is gewassen, gesponnen en geverfd in Italië, omdat dit niet meer mogelijk is in Nederland. Daarna zijn de truien gebreid in Lichtenvoorde in Nederland.

De 250 truien die uit de samenwerking zijn ontstaan zijn uiteindelijk gemaakt van 60 procent Nederlandse schapenwol plus een gedeelte Nederlandse merinowol en een gedeelte Nederlandse alpaca wol. “De vezel van de Nederlandse schapenwol is namelijk dikker geworden waardoor de wol kriebelig aanvoelt. Daarom hebben we gekozen een mix van materialen te maken,” aldus Ovinge tijdens het gesprek. De truien krijgen een prijskaartje van 180 euro en worden verkocht via de kanalen van Joe Merino. De trui is vanaf januari 2020 beschikbaar.

“Een mooi effect van de samenwerking is dat Ron [van Joe Merino, red] is gaan nadenken om meer Nederlandse Merino wol te gaan gebruiken.” Uiteindelijk is het ultieme doel voor de The Knitwit Stable om de lokale wolindustrie weer terug te brengen in Nederland.

Beeld: website The Knitwit Stable

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN