• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • The Outnet: tegenstellingen zijn grootste social mediatrend

The Outnet: tegenstellingen zijn grootste social mediatrend

Door Danielle Wightman-Stone

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De online moderetailer The Outnet heeft ontdekt dat consumenten in een constante ‘harmonieuze tegenstelling’ leven met betrekking tot met de manier waarop ze hun leven presenteren op social media.

De luxe e-tailer, die onderdeel is van de Yoox Net-a-Porter Group, heeft opdracht gegeven aan het public intelligence platform Pulsar om een social mediarapport uit te brengen, waarin 33 miljoen berichten zijn geanalyseerd. De berichten zijn in mei 2016 onder de loep genomen en hebben betrekking op de momenten die consumenten deelden op Facebook, Twitter en Instagram, onder de hashtags #joy en #thril. Er werd onderzoek gedaan in vijf verschillende talen en in de acht belangrijkste markten van the Outnet, te weten Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Australië, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten.

De resultaten zijn niet alleen gerelateerd aan mode, maar hebben ook betrekking op wereldwijde culturele referenties. Zo heeft de online retailer vijf thema’s bloot gelegd: ‘Erbij Horen’, ‘Ontdekkingen’, ‘Individualiteit’, ‘Beauty’ en ‘Persoonlijke Groei’ - die laatste is de nummer 1 in het onderzoek.

Van de 33 miljoen posts over #joy en #thrill was 49 procent een uitdrukking van ‘Persoonlijke groei’. De berichten in Groot-Brittannië en Australië waren daarbij leidend, met een focus op de definities van succes, gezondheid en kracht. Het idee van persoonlijke groei is volgens het rapport ook een nieuw statussymbool, waarbij selfies het meest gebruikt worden om positieve stappen in zelfverbetering en het bereiken van persoonlijke doelen te visualiseren en te vieren.

Het rapport benadrukt dat consumenten in een constante staat van ‘harmonieuze tegenstelling’ leven, met selfies als het perfecte voorbeeld. Een derde van alle foto’s uit het onderzoek bevatte een persoon of personen, waarin niet langer het individualistische beeld een rol speelt. Consumenten gebruiken de foto als instrument om positieve stappen in zelfverbetering en het bereiken van persoonlijke doelen te laten zien. In het rapport worden zulke posts beschreven als ‘de wenskaart van de 21 eeuw’.

Het thema ‘Erbij Horen’ volgde met 31 procent. Opmerkelijk: terwijl consumenten hun ‘persoonlijkheid vieren’ via social media lijkt het erop dat consumenten ook onderdeel willen zijn van een groep. Dat werd vooral gezien in Frankijk, Singapore en Duitsland. Onderzoek naar de communicatie over ‘Erbij Horen’ laat zien dat consumenten bijvoorbeeld unieke on off a kind mode-items te posten om hun individualiteit te portretteren, maar dat ze tegelijkertijd ergens bij willen horen en dat uitdragen door groepselfies te posten.

The Outnet doet social media-onderzoek rondom ‘#thrill’ en ‘#joy’

Hierop volgde de ‘Ontdekkingen’ met 16 procent, terwijl 10 procent van alle posts dagelijks gerelateerd zijn aan ‘Beauty’. Zo werden er onder meer beelden van natuur, stranden en stedelijke landschappen gepost. Het onderzoek toonde tevens aan dat stijltrends voor zo’n 10 procent goed zijn van het totaal aantal beelden.

Een ander belangrijk feit is dat zondag de meest populaire dag is om het woord #joy te gebruiken, en dat geldt voor zes van de acht markten. De Verenigde Arabische Emiraten kent die piek overigens op zaterdag. Monday motivation is een geliefd onderwerp is in de Verenigde Staten, dat tot conversaties leidt waarin joy en thrill een rol spelen in relatie tot de opwinding voor de week die komen gaat. Uit de resultaten blijkt tevens dat vrouwen van boven de 25 jaar vooral Facebook gebruiken, terwijl de jongere generaties hun gevoelens meer op Snapchat delen.

Als het gaat om locaties, zijn de meest getagde plekken te vinden in New York, Miami, Londen, Parijs, Brussel, Berlijn en Sydney. De meest stedelijke locaties die gebruikt worden zijn Londen, Los Angeles, New York en Parijs.

In reactie op het social media-onderzoek zegt Andres Sosa, uitvoerend vicepresident van The Outnet: “We gaven opdracht voor dit onderzoek omdat we geïntrigeerd waren en meer wilden leren over het consumentengedrag en trends op social media. Niet alleen op het gebied van mode, maar in wereldwijde trends en het gevoel van ‘een moment’.”

“We weten dat mode en stijl een rol kunnen spelen bij het verlichten van iemands stemming en we wilden in staat zijn om dit gevoel te conceptualiseren in wereldwijd social mediaplatformen,” vervolgt Sosa. Het onderzoek valt samen met de onlangs gelanceerde social mediacampagne #TheThrillOfTheFind en de ’Everything Reduced But The Thrill’ tagline. Die laatste uitspraak verwoordt al een aantal jaar de filosofie van The Outnet.

Beeld: The Outnet, Quinntheislander/Pixabay

Tekst: Danielle Wightman-Stone voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Anne Buis

Social Media
The Outnet