• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Tigha: ‘We zijn geen leren jassenmerk meer’

Tigha: ‘We zijn geen leren jassenmerk meer’

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

“We moeten zuinig zijn op ons merk, we kunnen het maar één keer goed neerzetten in de markt. Als we het verpesten.” Jeff Hamers, sales manager Benelux van het Duitse modemerk Tigha, laat een stilte vallen. De Benelux is het eerste grote, niet-Duitstalige project voor Tigha. “Maar we draaien erg lekker.”

Het merk is in 2009 opgericht door de Duitse Pakistaan Asem Chaudhary. Hij zocht de perfecte leren jas voor dames en heren. Hamers: “En dat is uitgegroeid tot een volledig merk, met vanaf de collectie voor deze lente vier verschillende lijnen: Tigha Vintage, Denim, Black en Tailored. We hebben nu ook een extra een knitwear programma met de echte Tigha look.”

Vintage was er als eerst, een lijn met gewassen leer en jerseys en badges. Vanuit de markt ontstond de vraag naar een lijn zonder logo's, met de beste kwaliteit leer. Zo kwam de Black-lijn er. Tailored richt zich op avondkleding. “Voor heren betekent dat mooie uitgewerkte shirts, maar dan bijvoorbeeld wel met een fishtail aan de achterkant en geen boordjes aan de bovenkant, een blinde sluiting.” Voor dames wijst Hamers naar een leren jurk. "Fantastische lederen dress, voor 499 euro. Daar wil je wel in uit ‘s avonds," prijst de sales manager het kledingstuk aan.

Benelux eerste grote, niet-Duitstalige project voor Tigha

Het merk is in korte tijd flink gegroeid. Tigha heeft nu 650 verkooppunten, waarvan 50 in Nederland en 8 in België. Hamers: “Daar zijn we zeer tevreden mee, want we zijn het merk nog aan het neerzetten. We doen vooral zaken met zelfstandig ondernemers, zowel modeboetieks als denimwinkels, en minder met grootwinkelbedrijven. We willen de totaallook laten zien, we zijn geen leren jassenmerk meer, zoals sommige retailers ons toch nog zien. De winkels waar we nu zaken mee doen, willen ook Tigha als een modemerk laten zien.” Hamers, die voor Tigha bij G-star werkte, wil het rustig aan doen. “We hebben wel een doel, maar je weet nooit wat de markt doet. Uiteindelijk willen we 75 verkooppunten. We willen namelijk dat winkels zich kunnen onderscheiden door ons merk te verkopen.”

In Nederland werkte Tigha in het verleden met een agentschap. Het Duitse label deed zaken met Four to Six. “Daar zijn we mee gestopt. Waarom? Wij zijn doorgegroeid naar een totaal merk met vier lijnen. En als je wilt groeien hebben die lijnen allemaal aandacht nodig, met een eigen salesteam. Een agentschap heeft meerdere merken en daardoor misschien toch niet de volledige focus.”

Tigha stond vorige maand ook op de Modefabriek. Daar was het volgens Hamers te rustig. “Maar het was kwalitatief erg goed voor ons, ik merk dat de style die we brengen meer dan geaccepteerd is. Dus we draaien erg lekker.”

Achter de snelle groei zit volgens Hamers geen geraffineerde marketingstrategie of een bulk geld. “Het merk is succesvol, omdat we goede producten hebben, met een goede kwaliteit voor een mooie prijs. En we hebben echt een look, een sfeertje. Daarin zijn we onderscheidend.” Lijkt het niet een beetje op All Saints? Hij lacht. “Ik vergelijk het daar zelf niet mee. Maar ja, zij hebben natuurlijk ook leren jassen, dus ik begrijp dat je het zegt. Toch zijn we anders, wij werken momenteel alleen met multibrandstores, All Saints heeft vooral eigen winkels.”

Tigha