• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Tom Ford zegt New York Fashion Week af en stapt ook over op ‘see now/buy now systeem’

Tom Ford zegt New York Fashion Week af en stapt ook over op ‘see now/buy now systeem’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Na het nieuws dat Burberry het traditionele modesysteem vaarwel zegt, gaat ook Tom Ford voor het nieuwe ‘see now/buy now systeem’. De presentaties voor de herfst-/wintercollectie 2016 op 18 februari in New York heeft hij geannuleerd. De ontwerper heeft de presentatie doorgeschoven naar september, zodat hij de collectie meteen na de catwalkshow kan verkopen.

“De wereld is directer geworden, de huidige manier van het presenteren van een collectie die pas vier maanden later beschikbaar is voor de consument is een ouderwets idee en een die niet langer zinvol is,” zegt Ford in een persbericht. “We leven met een modekalender en een systeem uit een ander tijdperk.”

A photo posted by TOM FORD (@tomford) on

“Onze klanten willen vandaag de dag een collectie die per direct beschikbaar is. Modeshows en de traditionele agenda zoals wij die kennen werkt niet meer op de manier zoals die het ooit deed,” voegt hij eraan toe. “We besteden een enorme hoeveelheid geld en energie om een spannende gebeurtenis te creeren, veel te ver vooruit, voordat de collectie verkrijgbaar is voor de consument. Het tonen van een collectie als het arriveert in de winkels zal dit verhelpen, en de opwindig die een show of evenement creëert zal de verkoop stimuleren en stilt het toenemende verlangen van onze klanten om kleding te hebben als ze klaar zijn om ze te dragen.”

Tom Ford is de tweede grote naam in de mode-industrie die kiest voor een andere structuur. Zijn statement komt op dezelfde dag dat ook Burberry bekend maakt af te stappen van het traditionele modesysteem. Het Britse modehuis reduceert het aantal catwalkshows per jaar van vier naar twee, waarbij de dames- en herencollecties tegelijkertijd worden geshowd. Na de shows zal de collectie meteen wereldwijd verkrijgbaar zijn in de winkels voor consumenten.


Tom Ford