• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Tommy Hilfiger gaat 3D-design opschalen

Tommy Hilfiger gaat 3D-design opschalen

Door Esmee Blaazer

11 nov. 2019

Mode

Tommy Hilfiger heeft aangekondigd dat 3D-design technologie wordt opgeschaald. De lente 2022 kledingcollecties van het Amerikaanse modemerk moeten 100 procent 3D ontworpen zijn.

Alle Tommy Hilfiger product teams op het hoofdkantoor, bestaande uit onder andere ontwerpers, patroonmakers en productontwikkelaars, zullen hiervoor worden opgeleid, zo is in het persbericht van afgelopen vrijdag te lezen. Momenteel zijn volgens het bedrijf werknemers ‘in meer dan de helft van de kledingafdelingen’ op het wereldwijde HQ in Amsterdam getraind in 3D-design. De technologie kan worden gebruikt voor twintig productcategorieën ‘and counting’, waaronder gebreide jurken, polo's, loungewear en jeans zo meldt Vogue Business.

In herfst 2020 zal Tommy Hilfiger een capsulecollectie digitaal ontwerpen, ontwikkelen en verkopen, waarbij een aantal producten wordt geshowd op virtuele avatars. Het bedrijf noemt dit de volgende stap in het ontdekken van het volledige potentieel van sample reductie, tijdbesparing, kostenbesparing en duurzaamheid door 3D design.

“Het potentieel van 3D design is onbeperkt. We kunnen sneller en op een duurzamere manier in de consumentenbehoeften voorzien,” meldt Daniel Grieder, CEO Tommy Hilfiger Global en PVH Europe, in het persbericht. “De (3D-)technologie is een fundamentele tool geworden bij het ontwerpen van de collecties en heeft het potentieel het proces significant te versnellen en traditionele productfotografie volledig te vervangen,” zo stelt hij. Tommy Hilfiger’s mannenoverhemden voor seizoen herfst 2020 zullen ‘100% 3D-designed’ zijn. Daarbij wordt uitmonstering van de overhemden compleet overgeslagen. “Het is bijna niet te onderscheiden van kledingstukken die op de traditionele manier ontworpen en zijn gepresenteerd. Dit is de toekomst.”

Foto’s: Tommy Hilfiger