Top 10 fashion en retail trends voor 2015
bezig met laden...
Draagbare technologie, vetersandalen en mono brand retail. FashionUnited zet de 10 belangrijkste fashion en retail trends voor 2015 op een rij.
#1 Draagbare technologie
De lancering van Apple’s smartwatch was een van de grootste
modehappings van dit najaar. De overstap van Burberry’s CEO
Angela Ahrendts naar het computerbedrijf staat symbool voor een wereld
waarin draagbare technologie aan importantie wint. Het ding stond
zelfs op de cover van Vogue in China.
#2 Razendsnelle levering
Over vijf jaar wordt ruim 70 procent van de aankopen mobiel gedaan. De
populariteit van shopping via smartphone of tablet stijgt en zonder
webshop tel je niet meer mee. In een wereld waar alles online te
krijgen is, onderscheiden retailers zich met service, gratis bezorging
én razendsnelle levering. In Amsterdam wordt nu al same day
delivery via fietskoeriers aangeboden.
#3 Culotte
#4 Mono product retail
Modewinkels gespecialiseerd in één specifiek product en dan
verkrijgbaar in alle maten, kleuren en verschillende prijscategorieën.
Volgens trendforecaster Lidewij Edelkoort is het de toekomst.
Edelkoort is de enige niet. Kijk bijvoorbeeld naar de food
sector en vernieuwende eetconcepten als Sla en de Pepernotenfabriek of
naar restaurant Le Coq in Amsterdam waar alles in zwart is
uitgevoerd.
#5 Uniqlo
De Japanse modeketen Uniqlo rukt op in Europa en komt steeds
dichterbij. Moesten liefhebbers tot voor kort nog naar Parijs of
Londen voor hun cashmere truitjes, vestjes en kleurige donsjacks.
Sinds kort bezorgt de webwinkel ook in Nederland en België. Dit
voorjaar opent het eerste fysieke filiaal in België (in Antwerpen) en
Nederland staat hoog op de verlanglijst van de keten.
#6 Vetersandalen
Vlnr: Alexander McQueen - Boss - Chloé
#7 Taille
Als 2014 het jaar was van de billen, belfies en
booties dan wordt 2015 het jaar van de taille, het middenrif
en de buik. Gezond leven, fitness, health en clean
eten plus een meer androgyn, minder seksegebonden, modebeeld,
resulteert in meer aandacht voor een van de meest seksloze
lichaamsdelen.
Vlnr: Donna Karan - Badgley Mischka - Marc by Marc Jacobs
#8 Kwaliteit
Door de aanwas van budgetketens groeit de vraag naar
kwaliteitsproducten. Blijdschap over veel spullen voor weinig geld,
maakt plaats voor teleurstelling over losse zomen en de snelheid
waarmee goedkope kledingstukken verwassen en afgedragen raken. De stap
naar handgemaakt of tailor made is echter te groot. Hierdoor
ontstaat een markt voor modische en betaalbare kwaliteitsproducten.
Jassen die langer meegaan dan één seizoen. Modeklassiekers van goede
stoffen die je probleemloos vaker kunt wassen en strijken.
#9 Vakmanschap
Vakmensen kunnen zich verheugen op een aanwas van nieuwe klanten.
Gespecialiseerde schoenmakers, kleermakers en stomerijen die hun vak
verstaan. Kwaliteitsspullen vragen om hoogwaardige
herstelwerkzaamheden, onderhoud en reiniging.
#10 Gelaagdheid
Rijk stofgebruik met lagen, plooien en vouwen. Het is een volumineus beeld met meerdere lagen en tegelijkertijd sober door het ingetogen kleurgebruik. Sluit goed aan bij het minder seksegebonden modebeeld dat eerder werd genoemd en de schoenentrend van platte veterschoenen en broques die in 2014 doorbrak.Vlnr: Chalayan - The Row - Rag & Bone