Top 10 Meest Populaire Merken van 2016
bezig met laden...
In het huidige digitale tijdperk moeten bedrijven met een succesvol en populair modemerk voldoen aan een geheel ander soort lijst van eisen. Voorbij zijn de dagen dat een eenvoudige advertentie in de krant, gepaard met een opvallende campagne met een celebrity in de hoofdrol en mond-tot-mond reclame, een merk van succes verzekerde. Tegenwoordig moeten modemerken voortvarend zijn op sociale media, anders tellen ze niet meer mee. Dit betekent dat ze een geweldige marketing campagne op Facebook moeten hebben, een geestig repertoire op Twitter, en een visueel adembenemende presentatie op Instagram en Pinterest, om nog maar te zwijgen over een sprankelende aanwezigheid op Snapchat.
Maar welke modemerken domineren de sociale media, en welke hebben moeite aan de top de blijven? FashionUnited berekende al eerder de populariteit van ieder groot mondiaal lifestyle- en sportmodemerk, op basis van hun sociale media volgers op Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest, alsmede het aantal keer dat zij op Instagram genoemd werden, en kwam tot een Top 10 Meest Populaire Modemerken van 2015. In juni 2016 werd deze lijst geüpdatet, met als gevolg de Top 10 Meest Populaire Modemerken van 2016 H1. Met het einde van het jaar in zicht presenteren we nu onze eindejaarslijst van de Top 10 (eigenlijk 11) Meest Populaire Modemerken van 2016.
Top 10 Meest Populaire Modemerken op Sociale Media december 2016
Top 10 Meest Populaire Modemerken op Sociale Media juni 2016
Alle merken in de Top 10 hebben in de afgelopen 6 maanden meer volgers vergaard, en zijn daarom nog populairder geworden, met name wat Instagram volgers betreft. Een snelle blik op de ranglijst van december toont echter aan dat we nu eigenlijk een Top 11 hebben, omdat H&M en Burberry de tiende plaats delen. Dit is verrassend, gezien Burberry in juni nog op de achtste plaats stond en onder zijn luxe vakgenoten te boek staat als het merk met de beste sociale media strategie. Luxe concerns Kering en LVMH hebben de afgelopen paar maanden echter zwaar geïnvesteerd in hun digitale strategie en de online aanwezigheid van hun merken versterkt. Dit lijkt zijn vruchten af te werpen, gezien Dior, Gucci en Louis Vuitton alledrie hun plaats op de ranglijst behielden in de periode van juni tot december 2016.
Een van de grote stijgers in de Top 10 is Zara. Het Spaanse fast fashion merk steeg van de tiende naar de achtste plaats, dankzij een toename van volgers op Instagram en Pinterest. Sportgigant Nike haalde echter het grootste aantal nieuwe volgers binnen in de afgelopen 6 maanden, met een toegenomen aantal volgers op Instagram van 12,7 miljoen. Nike werd op de hielen gevolgd door Adidas (zoals gewoonlijk), met 12 miljoen nieuwe Instagram volgers sinds juni 2016. De twee sportmerken zijn al lange tijd rivalen, en hoewel het Amerikaanse Nike aan kop staat, blijft de kloof tussen de twee bedrijven kleiner worden.
De missieverklaring van Nike, ‘om iedere atleet ter wereld inspiratie en innovatie te bieden’, ligt ten grondslag aan het visuele verhaal van het merk. Hun beelden, die variëren van hardlopers die door sneeuw bedekte straten rennen tot surfers die de golven veroveren, zijn inspirerend zonder te ver van het dagelijkse leven van de consument af te wijken. De Instagram-feed van Nike biedt, bijvoorbeeld, een goede balans van sportieve leken, yoga instructeurs, hardlopers en beroemde, professionele atleten, van wie de gezichten niet altijd het middelpunt van het beeld zijn. De foto’s bevatten tevens een reeks verschillende onderwerpen, mannen en vrouwen van diverse leeftijden en rassen, waardoor het gemakkelijker is voor volgers om zich hiermee te vereenzelvigen. Het product staat nooit centraal in hun Instagram foto’s, hetgeen er ook voor zorgt dat iedere foto deel maakt van een groter verhaal.
Meest Populaire Merken op Instagram, Facebook, Pinterest en Twitter december 2016
Meest Populaire Merken op Instagram, Facebook, Pinterest en Twitter juni 2016
Anderzijds gebruikt Adidas zijn nieuwe modieuze uitstraling - te danken aan de comeback van de klassieke gymp - ten behoeve van het verhaal van het merk. Met de nieuwe slogan van Adidas, “The Creator Brand”, presenteert het Duitse merk fitnessactiviteiten als een vorm van creatieve expressie. Dit ziet men terug in advertenties met atleten zoals James Harden en fotomodellen als Karlie Kloss in de hoofdrol. Terwijl Adidas tracht consumenten te inspireren met zijn beelden, probeert het merk de beelden ook toegankelijk te houden om het contact met een breder publiek te bewaren. Gepaard met een nieuwe richting van het merk en de succesvolle samensmelting van mode en sport, is het weinig verrassend dat Adidas Nike inhaalt wat populariteit betreft.
Als het om aandacht op sociale media gaat, overtreft niemand Victoria’s Secret. De lingeriegigant stelde afgelopen november alles in het werk met de organisatie van zijn jaarlijkse modeshow en lanceerde een van de meest zichtbare sociale media campagnes op twee van zijn meest visuele platforms - Instagram en Snapchat. Victoria’s Secret toonde niet alleen beelden en films op sociale media kanalen in de aanloop naar de grote show, maar de ‘Angels’ - topmodellen als Kendall Jenner, Bella Hadid en Jasmine Tookes- deelden beelden en video’s van achter de schermen, dagen voor de daadwerkelijke show. Zo zag men de modellen aan boord gaan van het privé vliegtuig naar Parijs, een bezoek aan de stad, de pre-show evenementen en repetities, hetgeen vooral de jongere consumenten aansprak.
Photo Credit: Julien M. Hekimian / AFP