• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Trashcode introduceert duurzaam alternatief in licentie-industrie

Trashcode introduceert duurzaam alternatief in licentie-industrie

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

De zoektocht naar duurzame alternatieven speelt een steeds belangrijkere rol in de modewereld. Op het gebied van textiel wordt het aanbod steeds groter, maar een initiatief in de licentie-industrie was er nog niet. Daar is nu verandering in gekomen dankzij de introductie van Trashcode, een duurzame productenlijn voor de licentie-industrie. Retailers kunnen hun klanten straks kleding en accessoires aanbieden die gemaakt zijn van gerecyclede flessen. Het merk is ontstaan dankzij een joint venture tussen Cookie Company en Waste2Wear.

“We zijn al een jaar met het idee bezig,” aldus CEO van de Cookie Company Group, Sabine Hulsman, tijdens een telefonisch gesprek met FashionUnited. De Cookie Company is gespecialiseerd in de productie van gelicentieerde kleding en accessoires voor Europese retailers. “We wilden kijken naar een duurzame oplossing binnen de licentie-industrie en hoe we dit binnen onze klantenkring en met materialen konden doen.” Hulsman en Monique Maissan, van Waste2Wear, kennen elkaar al meerdere jaren, waardoor een oplossing al snel werd bedacht samen met Waste2Wear. “We merken dat onze klanten, grote retailers, zeker bezig zijn met verduurzaming. Ze zijn allen nog zoekende hoe ze dit willen doen. Vooral op het gebied van textiel, zijn ze op zoek naar alternatieven naast biokatoen.”

Trashcode biedt een alternatief binnen de licentie industrie. “De merken zoeken hun eigen manier en duurzaamheid in de licentie industrie en duurzaamheid binnen hun eigen generieke collecties sluiten elkaar niet uit. Het is niet het één of het ander. “Mochten ze hun generieke collecties ook met deze duurzame stoffen maken, kunnen wij daar ook een oplossing voor bieden.” De eerste reacties op Trashcode zijn dan ook ‘laaiend enthousiast’ aldus Hulsman. “De enkeling die het nog vreemd vindt, is naar ons idee nog niet klaar voor deze stap.” Nickelodeon is een van de eerste bedrijven die gebruikt maakt van Trashcode. Het merk laat onder andere T-shirts maken van het karakter Spongebob.

Trashcode: een duurzaam alternatief in de licentie-industrie

Het nieuwe merk, dat resultaat is van de samenwerking van Waste2Wear en Cookie Company door middel van een joint venture, werkt met R-Pet stoffen die gemaakt zijn van gerecyclede pet-flessen. Het is de eerste toepassing van deze stof in de licentie-industrie. Het polyester kan los gebruikt worden of in combinatie met andere duurzame materialen. T-shirts, accessoires, badkleding en ondermode zijn voorbeelden van de mogelijkheden. “Voor een kinder shirt zijn gemiddeld vijf tot acht afgedankte plastic flessen hergebruikt.”

Een dergelijk alternatief is volgens Hulsman nodig omdat het fast fashion model onhoudbaar is, aldus de CEO tijdens een telefonisch gesprek met FashionUnited. “In elke industrie zijn alternatieven noodzakelijk en wij hebben het licentie stuk opgepakt omdat daar onze kennis en kunde ligt. Wij kunnen daar de grootste impact maken,” aldus Hulsman. “Dat is waar het om gaat. De licentie en fast fashion industrie is er een waar je veel impact kunt maken.”

Beeld: Trashcode

trashcode