Truien on demand: Adidas introduceert 'Knit for you'
bezig met laden...
Wie heeft het niet meegemaakt - het kopen van een op het eerste gezicht perfecte trui als het aankomt op kleur en pasvorm, maar thuis tot de conclusie komen dat de mouwen veel te lang zijn. Jammer, maar dit kan snel een scenario uit het verleden zijn. Na de 3D printer is er een high-tech brei-machine die op maat gemaakte truien breit terwijl de klant wacht. Klinkt het als een beeld uit de toekomst? Niet voor Duits sportmerk Adidas die in zijn Berlijnse pop-up winkel ‘Knit for you’ aanbiedt sinds het einde van 2016.
De pop-up winkel is onderdeel van het Storefactory project gesponsord door het Duitse ministerie van economie en energie en geïmplementeerd door Adidas’ in-house agentschap Act3. De winkel biedt plek aan een mini fabriek waar stappen van het productieproces worden gedaan door klanten zoals het ontwerp en een bodyscan. “Het is heel individueel. Het is alsof je een eigen trui breit,” bevestigd Christina Sharif, een klant die kortere mouwen bestelde bij haar blauwe trui.
Adidas biedt op maat gemaakte trui binnen 4 uur
Na Adidas’ Speedfactory, is ‘Knit for you’ een nieuw project dat zich focust op de winkel en productiemodellen van de toekomst. In beiden gevallen is snelheid van belang, tijdens het productieproces of bij het reageren op de vraag van klanten, wat beiden steeds belangrijker wordt. Met conventionele productie en ontwerpmethoden duurt het tussen de 12 en 18 maanden voordat een item de winkel bereikt. In vergelijking met maar vier uur, is dit een zeer lange tijd. Sowieso te lang om concurrent Nike bij te benen, waarom Adidas nu innovatief moet zijn.
Het produceren van de toekomst werkt als volgt: het lichaam van de klant wordt gescand met een laser en zij gebruiker handbewegingen om verschillende patronen te projecteren op hun torso om te zien welke het beste bij ze past. Dan selecteren ze de gewilde kleurencombinatie op de computer (op dit moment is het materiaal alleen merino wol) en wachter voor vier uur, waarin de trui wordt gebreid in de winkel, met de hand wordt afgemaakt, en wordt gewassen, gedroogd en voorzien van kledinglabels.
Aangezien de prijs van de trui relatief hoog is rond de 200 euro en het aantal klanten per dag relatief laag (een maximum van vijf truien per dag tijdens drukke periodes), maakt Adidas zich op dit moment geen zorgen over de verkoop en massaproductie. Voor nu zijn de gegevens van klanten en feedback het belangrijkste en bekijkt het bedrijf of het project wordt aangekocht.
Feedback is ook belangrijk om te kunnen reageren op de vraag van klanten. Hierdoor versnelt de productietijd en klanttevredenheid, wat weer leidt tot een toename van producten die voor de volle prijs verkocht worden, wat Adidas wil vergroten van 50 naar 70 procent tegen de tijd dat het 2020 is. “Als we de consument kunnen geven wat ze willen, waar ze het willen, wanneer ze het willen, dan vermindert het risico… op het moment gissen we wat populair is,” geeft Adidas brand chief Eric Liedtke toe wanneer hij met investeerders spreek in maart.
Beeld: Adidas