• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Uniqlo toont in Parijs de kunst van lifewear en nieuwe norm voor breitechnieken

Uniqlo toont in Parijs de kunst van lifewear en nieuwe norm voor breitechnieken

Door Sharon Camara

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|REPORTAGE

Parijs - De modeweek in Parijs is volle gang wanneer het Japanse merk Uniqlo, dat morgen het eerste filiaal in Nederland opent, een tentoonstelling in de Galerie Nationale du Jeu de Paume in de Franse hoofdstad presenteert. Bij deze eerste Europese expo toont het kledinglabel van de Fast Retailing-groep exclusief het productieproces; van de keuze van de materialen, het verven, wassen tot het maken en de verwerking van cashmere. Cashmere en Uniqlo zijn nauw verbonden, het is het materiaal waar het merk bekend mee werd, omdat Uniqlo producten van cashmere toegankelijk heeft gemaakt voor een breed publiek. Ook wordt het gebruik van Uniqlo’s horizontale breimachine gedemonstreerd.

Sinds de oprichting in 1984 is Uniqlo een iconisch merk geworden eerst in Japan en vervolgens internationaal. Het merk profileert zich in Parijs met het concept van ‘Slow Fashion’.

“Slow fashion staat op een lijn met ‘Slow cooking’. Het gaat om het idee dat het ontwerpen van een product tijd kost en dat het met die tijdsinvestering beter wordt,” vertelt creatief directeur John C. Jay aan FashionUnited. "Het moederbedrijf van Uniqlo heet ‘Fast Retailing’ dus dat lijkt tegenstrijdig. Het is een naam uit het verleden, uit een tijd dat fast fashion de norm was. Die tijd is voorbij. Uniqlo is alles behalve fast fashion. Bij ons bedrijf en concept gaat het om innovatie en creativiteit en om die elementen snel en efficiënt over de hele wereld en een zo breed mogelijk publiek te verspreiden, zonder trendvolgend te zijn.”

Uniqlo en duurzaamheid

Een deel van de tentoonstelling in de Galerie Nationale is gewijd aan de Wholegarment-technologie, die de productie van driedimensionale stukken mogelijk maakt. Er is een installatie die een impressie geeft van de toekomst van Uniqlo-breisels. De installatie toont ook vier schermen met foto's van de fabriek waardoor de bezoeker een virtueel bezoekje kan brengen aan het hart van de productie, de workshop waar die bekende Uniqlo cashmere truien worden gemaakt.

"De ene kant van duurzame en verantwoorde productie bestaat uit het gebruik van organische materialen en eerlijk, minder water, etc. ... en op dat vlak doen we ons best, hoewel er altijd ruimte is voor verbetering. Er is ook de andere kant van duurzaamheid en dat is producten maken met een lange houdbaarheid: dat betekent dat consumenten onze kleding vijf, tien of zelfs twintig jaar kunnen blijven dragen. Wat heeft het voor zin om 'duurzame' kleding te maken als het binnen een jaar in een vuilnisbak belandt? ", zegt Yuki Katsuta San, hoofd van Research & Development bij Uniqlo.

De tentoonstelling beslaat twee verdiepingen en hier zijn ook de exclusieve capsulecollecties te zien en te koop die het merk heeft ontwikkeld in samenwerking met drie labels: Maison Labiche, Keur Paris en Andrea Crews.

De tentoonstelling "De kunst en wetenschap van lifewear: de nieuwe normen van Uniqlo’s breitechnieken’'is tot 29 september te bezoeken in Parijs.

Het origineel van dit artikel werd woensdagavond 26 september gepubliceerd op FashionUnited.fr. Vertaling en bewerking: Esmerij van Loon.

Foto's: FashionUnited

Fast Retailing
horizontale breimachine
Uniqlo
Uniqlo LifeWear
Yuki Katsuta San