Van winkel naar belevingsvolle shopping destination

Living labs maken winkels Future Proof

Future-Proof Retail (FPR) onderzoekt hoe retailers technologie kunnen inzetten om meerwaarde te creëren voor hun klant en welke skills winkelmedewerkers daarvoor nodig hebben. Van 29 oktober tot 17 november a.s. deed het HYPE lab, onderdeel van FPR, met hbo- en mbo-studenten onderzoek bij drie Delftse retailers: Ray Brandstore, NO13 en Instore conceptstore. De winkels fungeerden in die periode ook als ‘living labs; de technologische innovaties worden ter plekke uitgeprobeerd. De eindpresentatie van de onderzoeksresultaten vindt plaats op 14 januari bij TMO Fashion Business School.

Consumenten zijn continu op zoek naar meer beleving en koopgemak in de winkel. Het HYPE lab ondersteunt retailers om innovaties in hun winkel toe te passen door middel van nieuwe technologieën. Als het consumentengedrag verandert, moet je als retailer mee veranderen. En het consumentengedrag verandert, in rap tempo. Consumenten winkelen steeds meer online. Op dit moment vindt zo’n 10 procent van alle aankopen online plaats. De verwachting is dat dat over twee jaar rond de 30 procent kan zijn. Dat betekent dat je als retailer niet meer kunt vertrouwen op alleen de kwaliteit van je product.

Van winkel naar belevingsvolle shopping destination

Shopping destination

Studenten van TMO Fashion Business School en ROC Mondriaan en onderzoekers van het HYPE lab begeleiden winkelmedewerkers van Ray brandstore, NO13 en Instore conceptstore om met vier nieuwe innovaties beleving en koopgemak te creëren in de winkels. Zo zijn er twee winkels robots – één die je welkom heet en één die je in staat stelt om vanuit huis of van waar dan ook digitaal door de zaak te lopen -, een ‘loyalty- app’ en een ‘spy bril’ waarmee je kunt zien wat de aandacht van bezoekers trekt. Met deze innovaties wil het HYPE lab winkelmedewerkers helpen nóg meer vanuit de klant te denken en onderzoeken welke skills men daarvoor nodig heeft zodat het voor hen een tweede natuur wordt om antwoorden te bedenken op de vraag: ‘hoe kan deze winkel een ‘shopping destination’ blijven?

Van winkel naar belevingsvolle shopping destination

Jacqueline Arnoldy, projectleider en coördinator van het Development Center van TMO Fashion Business School gelooft dat innovaties een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het winkelplezier. “Consumenten vinden het persoonlijke contact met winkelmedewerkers nog steeds heel belangrijk. Daarnaast bieden nieuwe klant technologieën kansen om het koopgemak in de winkel te verbeteren. Daarom laten we medewerkers in deze living labs verschillende technologieën zoals apps en robotics met klanten testen om te onderzoeken of ze de juiste skills hebben. Deze skills kunnen variëren van het inzetten en bedienen van technologieën tot het aangaan van de juiste dialoog met de klant.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN