Verkoop sportbroek loopt terug

We Fashion, Forever 21, Hunkemöller, Modemusthaves, Urban Outfitters, Primark, H&M, Weekday, Mango, Bershka: allemaal zagen ze sportmode als het gat in de markt. Toch moeten ze er misschien niet blind op vertrouwen dat het geld wel zal binnenstromen door de kooplust van fitgirls. De trend is namelijk weer over het hoogtepunt heen.

Dat schrijft Editd, een data-analist voor de modebranche, tenminste. Het Britse bedrijf dook op verzoek van retailers in de verkoopcijfers van de joggingbroek. Volgens Editd loopt de verkoop van de trainingsbroek terug, al is het nog niet dramatisch.

Verkoop sportbroek loopt terug

In de winkels liggen meer sportbroeken dan een jaar geleden. Het gaat dan om trendy sportbroeken, niet om de slobberbroeken die altijd in de winkels lagen en die vrouwen aantrekken om op de bank te hangen of in te slapen. Momenteel zijn online meer dan 13.000 sportbroeken te vinden, wereldwijd. Ter vergelijking: Editd vond bijna 6000 kimono's - ook hip nu - en 3800 verschillende culottes.

Opmerkelijk is echter dat meer dan de helft van die 13.000 trainingsbroeken wordt verkocht met korting. Gemiddeld met 37 procent. Vorig jaar lagen een stuk minder joggingbroeken in de sale. Het aantal items dat is uitverkocht is ongeveer gelijk gebleven.

Sportbroek weer passé

Wat in ieder geval wel goed verkoopt: sportkleding in lichtgrijs en work-out broeken met koortjes. Qua geprinte modellen doen animal prints het goed net als geometrische vormen.

Retailers hoeven nog niet ongerust te worden. Ze kunnen nog even doorgaan met sportmode aanbieden. Er is nog geen reden om ze dramatisch de deur uit te doen, maar let wel op de trends binnen deze trend, waarschuwt Editd. Premium retailers die staan te popelen om joggers in te slaan kunnen beter gokken op luxe sportmode en loungewear. Steeds meer consumenten zijn namelijk op zoek naar activewear van een goede kwaliteit.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN