• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Waarom bedrijven zoals Farfetch en Net-a-Porter in “modest retailer” The Modist investeren

Waarom bedrijven zoals Farfetch en Net-a-Porter in “modest retailer” The Modist investeren

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|ACHTERGROND

Luxe 'ingetogen mode' webwinkel The Modist heeft een strategische investering ontvangen van Farfetch en Annabel Investment Group, het private-equity bedrijf van Nicola Bulgari, ondervoorzitter van sieradenbedrijf Bulgari Group. Het nieuws komt minder dan een jaar nadat The Modist 15 miljoen dollar (ongeveer zo’n 13 miljoen euro) kreeg in een financieringsronde onder leiding van Vaultier7 en een groep van Net-a-Porter managers.

“Ik zou niet trotser kunnen zijn om onze nieuwe investeerders voor te stellen. Het feit dat Farfetch en Nicola Bulgari nu deel uitmaken van onze groep investeerders betekent een enorm teken van vertrouwen in The Modist en wat mijn team en ik in korte tijd hebben gebouwd”, zegt oprichter en CEO Ghizlan Guenez op Instagram.

The Modist verkoopt sinds september exclusieve kledingstukken via de website van Farfetch dankzij een samenwerkingsovereenkomst die de twee e-commerce bedrijven vlak voor de beursgang van Farfetch hebben ondertekend. Toen kondigde Farfetch CEO José Neves aan dat het Midden-Oosten een “grote kloof” voor het Britse bedrijf verbeeldt, de reden waarom we Farfetch met steeds meer ‘modest fashion’ merken samen zullen zien werken. 70 procent van consumenten in het Midden-Oosten zegt dat ze in de afgelopen vijf jaar hun uitgaven verhoogd hebben, volgens een recent rapport over de mondiale luxemarkt gepubliceerd door consultancybureau Deloitte. In de Verenigde Staten, Japan en Europa zijn de bestedingen met gemiddeld 53 procent toegenomen.

Het blijkt dat Farfetch in steeds meer veelbelovende ondernemingen investeert met het doel zich uit te breiden in markten met potentie. In december heeft het Britse e-commerce bedrijf de ‘sneaker marktplaats’ Stadium Goods voor 250 miljoen dollar (ongeveer zo’n 221 miljoen euro) gekocht. Een paar maanden daarvoor, nam Farfetch het Chinese marketingbureau CuriosityChina over.

Waarom investeren bedrijven zoals Farfetch en Vaultier7 in The Modist?

Het Midden-Oosten is een winstgevende markt, maar dat is niet de enige reden waarom The Modist zo aantrekkelijk is voor investeerders. Luxe ‘modest fashion’ groeit snel in Westerse landen zoals de Verenigde Staten en het Verenigde Koningrijk -- ongeveer 45 procent van de omzet van The Modist is uit die twee landen afkomstig. Volgens retail data-analyse bureau Edited hebben modewinkels in de voornoemde landen hun assortiment ‘modest’ kledingstukken met 15 procent uitgebreid sinds 2017. De stijging is makkelijk te begrijpen: Google krijgt maandelijks alleen al in de VS gemiddeld 8,000 zoekopdrachten naar de term ‘modest clothing’.

Moslim consumenten zijn de grootste kopers van de zogenoemde ‘modest fashion’. Volgens een recent rapport van Thomson Reuters Global wordt verwacht dat de totale uitgaven van moslims tot 2.6 biljoen dollar (ongeveer zo’n 2.3 biljoen euro) zal oplopen tot 2020, met mode als de beste presterende categorie. Maar religie is niet de enige reden waarom ‘modest fashion’ populairder wordt. Edited associeert de uitbreiding van het ‘modest’ assortiment met de #MeToo beweging, zoals getoond door de grafiek hieronder:

Volgens Edited wordt ‘modest fashion’ door een deel van consumenten op een nieuwe manier geïnterpreteerd. Hoe meer vrouwen het idee in twijfel trekken dat ze er constant aantrekkelijk eruit moeten zien, hoe meer ze geneigd zijn comfort prioriteit te geven. Losvallende en meer verhullende kleding heeft dus hun voorkeur.

Wat kopen ‘modest’ shoppers?

Luxe merken staan vooraan bij de ‘modest fashion’ beweging. Gucci, Kenzo en Burberry hadden lange, losse silhouetten in hun meest recente campagnes en Dolce & Gabbana heeft in 2016 zelfs een collectie van hijabs en abayas op de markt gebracht. The Modist richt zich ook op het luxe segment.

De Amerikaanse luxemarkt zag het afgelopen jaar een stijging van 50 procent in het aanbod van blouses met een hoge halslijn en lange mouwen, aldus Edited. In het middensegment ging de groei een stuk langzamer, met 13 procent. In het VK zag de brede markt een toename van 15 procent in het aanbod van dit soort blouses.

De zoom gaat ook naar beneden: ‘midi’ rokken vormen 53 procent van het hele aanbod van rokken in beide landen, met merken zoals Gucci, Marni, Tibi en Jil Sander als leiders in het segment. Maxi skirts hebben het kleinste percentage van de rokkenmarkt in zowel de VS als het VK, maar consumenten blijken ze steeds aantrekkelijker te vinden: het silhouet is in de luxemarkt met 67 procent gegroeid het afgelopen jaar terwijl de het middensegment een groei zag van 55 procent.

Edited adviseert retailers die kansen ruiken te investeren in zedige sportkleding. Sinds 2001 verkoopt Caspers een sport hijab, maar het Nederlandse bedrijf had geen grote concurrenten tot 2017, toen Nike zijn ‘Pro Hijab’ op de markt bracht.

De vraag naar ‘modest fashion’ groeit, maar het onderwerp blijft controversieel

Hoewel de vraag naar ‘modest fashion’ groeit, blijft dit soort kleding in sommige landen nog steeds een controversieel onderwerp. Decathlon wilde in februari een sport hijab lanceren in Frankrijk, maar de retailer staakte het idee nadat de aankondiging veel oproer veroorzaakte. Beroemdheden en politici bekritiseerden het product omdat zij hoofddoeken beschouwen als symbool van onderwerping van de vrouw en niet passend bij de Franse maatschappij. Aurore Bergé, woordvoerder van de partij van president Emmanuel Macron, La République en Marche, zei op Twitter dat ze Decathlon zou boycotten: “als vrouw en staatsburger zeg ik mijn vertrouwen op in bedrijven die zich losmaken van onze waarden”.

Foto’s: The Modist Facebook, Edited

Farfetch
islamitische mode
Modest
Modest Fashion
moslima
moslimmode
Net-a-Porter
The Modist