Waarom Chinezen reizen voor luxe kleding en accessoires
bezig met laden...
De Chinese consument geeft de luxe industrie nog steeds een boost. Alleen, niet in China. Het zijn vooral Chinese toeristen die hun slag slaan met designer items.
Ze komen met bussen tegelijk aan, gekleed in sneakers en regenjassen, maken om de paar minuten selfies, kopen de Bijenkorf en de PC Hooftstraat leeg, en verdwijnen dan weer in hun voertuig. Dat is, in een notendop, het beeld dat we hebben van Chinese toeristen.
Wat ze dan zoal kopen: luxe goederen. En in Europa met name lederwaren. Dat blijkt uit onderzoek van Barclays. Vorige maand stegen de Chinese uitgaven voor lederwaren in Europa met 93,7 procent.
Chinezen kopen vooral lederwaren in Europa
Volgens de onderzoekers kopen Chinezen minder producten in hun eigen land, omdat ze beseffen dat de binnenlandse prijzen hoger zijn door btw en invoerrechten. En in het geval ze een Zwitsers horloge willen kopen: ook 20 procent consumption tax. Mits het horloge duurder is dan 1600 dollar.
Een andere reden voor de dalende consumptie in China is dat Chinese mensen meer reizen. En ja, dan bezoeken ze landen waar horloges en designer tassen aanzienlijk goedkoper zijn. Volgens de China Youth Daily is het kopen van luxe items zelfs één van de grootste redenen voor Chinezen om de grens over te steken.
Reislustige Chinezen kopen luxe items over de grens
Enerzijds kunnen Europese en Amerikaanse luxe merken profiteren van het feit dat Chinezen reislustig zijn. Maar het is slecht nieuws voor concerns die hun pijlen op de Chinese markt hadden gericht. "Vroeger kon je verkopen in China, omdat de mensen niet wisten dat er zo'n groot prijsverschil was," zegt Erwan Rambourg, bij HSBC in Hongkong verantwoordelijk voor consumenten- en retailonderzoek, tegen de Financial Times. "Tegenwoordig is het heel moeilijk één Chinees te vinden die niet weet dat hij niet lokaal moet kopen."
Pablo Mauron, algemeen directeur van de Digital Luxery Group in China zegt in de krant: "We denken niet dat het een uitdaging is om de vraag naar luxe producten te stimuleren, maar wel dat consumenten die in China gaan kopen."
Een paar jaar geleden sloegen verschillende modebedrijven hun slag in China, wat toen een nieuw shoppingwalhalla leek. Hermès breidde het distributienetwerk uit met nieuwe winkels in China en Gucci opende in zeven jaar tijd vijftig winkels in de Oost-Aziatische staat. Ook minder luxe modebedrijven als H&M, Inditex en het Nederlandse pakkenbedrijf Suitsupply waagden de sprong naar het Verre Oosten.
Chinezen shoppen graag in Roermond
Verkoop je luxe items in Nederland? Dan kan je in je handen knijpen. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) verwacht dat het toerisme uit China naar Nederland dit jaar groeit met 18 procent, naar bijna 300.000 toeristen en zakenreizigers. In 2020 worden 800.000 Chinese reizigers in Nederland verwacht.
Chinezen geven gemiddeld 1250 euro per persoon uit tijdens hun verblijf in Nederland. Ze richten zich vooral op de vier grote steden, op Delft en op de Veluwe. Shoppen in Roermond staat ook hoog op hun to do list.