Waarom je wel of niet moet kiezen voor vollere modellen en etalagepoppen
bezig met laden...
De paspoppen van Topshop waren 'belachelijk mager' en de campagne van Yves Saint Laurent met het Nederlandse model Kiki Willems werd verboden door de Britse reclamecommissie, omdat ze 'ongezond dun' zou zijn. Tegelijkertijd lijkt plussize mode bejubeld te worden. Fatkini is de nieuwste Instagram hashtagtrend,Tess Holliday neemt met haar 1,65 meter en maat 52 het internet over en zelfs fitnessblad Women's Running Magazine zette een vrouw met een flinke boezem, stevige bovenarmen en niet bepaald een slanke taille op de cover. Maar is het eigenlijk slim om in je lookbook of op je webshop vollere modellen te gebruiken en de slanke etalagefiguren in het magazijn te laten?
1. Nee, het kan aanzetten tot obesitas
Tenminste, als we modellen even mogen vergelijken met cartoons. Dikke
stripfiguren kunnen er toe aanzetten om meer junkfood te eten, zo blijkt
uit nieuw onderzoek. Het gaat dan vooral om kinderen. Getekende poppetjes -
of het nu in een boek, film, tv-serie, videospel of graphic novel is -
beïnvloedden het eetgedrag van kinderen aanzienlijk. In het onderzoek aten
kinderen die eerst naar dikke cartoons keken meer dan twee keer zoveel
snoep als de kinderen die naar een slank figuur hadden gekeken. Dat zou er
op kunnen wijzen dat we meer eten als we meer voluptueuze mensen zien. Al
is niet onderzocht of volwassenen ook zo makkelijk te beïnvloeden zijn en
een extra handje uit de snoeppot graaien.
2. Mwah, 'gemiddelde' modellen scoren het beste
In mei dit jaar bleek uit onderzoek van de Universiteit van Kent dat het
gebruik van size zero modellen niet de meest effectieve strategie is. Voor
de studie werd vrouwen in de leeftijd van 18 tot en met 45 jaar gevraagd
wat voor modellen ze het liefst zien in campagnes. Daaruit bleek dat het de
dames niet uit maakt of bekende modemerken modellen met een gemiddelde maat
inzetten of size zero modellen. Voor nieuwe labels hebben ze wel een
voorkeur: de gemiddelde vrouw wint.
3. Nee, dunne modellen verkopen meer kleren
Als je het consumenten vraagt, kiezen ze inderdaad voor modellen die niet
te iel zijn. Maar als je kijkt wat vrouwen echt doen tijdens het shoppen,
blijkt wat anders. Time Magazine schreef vorig jaar zomer over een ‘studie’
van een online plussize retailer die het winkelend publiek testte door
dezelfde mode-items te showen op modellen met maat 8 (36) en met maat 14
(42). Wat blijkt: maat 8 genereerde structureel meer omzet dat maat 14.
4. Ja, vrouwen vinden het sympathiek
Hoewel vrouwen meer kleding kopen als het model er slank uit ziet, roept
het wel sympathie op om te kiezen voor een voller model. Dan hebben we het
dus over marketing en imago. De hoofdredacteur van het Nederlandse
tijdschrift Libelle bekende vorig jaar om die reden af en toe 'wat spek'
aan de modellen in het tijdschrift te photoshoppen. Campagnes met volslanke
vrouwen vallen bovendien goed in de smaak bij de pers, waardoor je merk
free publicity krijgt. Pas wel op met de term plussize. Als je een slanke
vrouw die iets steviger is dan een gebruikelijk model, plussize noemt,
zullen consumenten eerder steigeren dan juichen.