• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Yoox lanceert designer voetbalcollectie

Yoox lanceert designer voetbalcollectie

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

E-tailer Yoox speelt in op de EK-gekte en heeft voor de tweede keer het ‘#YOOXSOCCERCOUTURE project’ gelanceerd. Samen met voetbalmagazine Sepp en bekende ontwerpers als Dries Van Noten, Paul Smith, Marni en J.W.Anderson komt de webwinkel met een capsule collectie.

De gelimiteerde collectie bestaat uit uniseks sweaters en T-shirts, gemaakt in Italië. Iedere ontwerper heeft voor zijn eigen land een sweater of shirt ontworpen, met een exclusieve print. De ontwerpers die dit jaar een ontwerp hebben gemaakt zijn: Damir Doma (Duitsland), Peter Pilotto (Oostenrijk), Dries van Noten (België), Paul Smith (Engeland), Nina Ricci (Frankrijk), Simone Rocha (Ierland), Marni (Italië), J.W. Anderson (Noord Ierland), Vika Gazinskaya (Rusland) en Umit Benan (Turkije).

Damir Doma - Duitsland

“Het artwork reflecteert onze inspiratie en het organisch werkproces. De verf brengt een gevoel van een onvoltooide fusie, roept een proces op van evenwicht tussen gelijkheid en vrijheid. Het idee was om een kledingstuk te creëren, dat mensen in staat stelt om de kleuren van hun land te dragen, maar op een meer subtiele,-art geïnspireerde manier," zegt Damir Doma.

Dries van Noten - België

Dries van Noten: ”Dit was geïnspireerd op de Dries van Noten mannencollectie van herst-/winter 2016. De esthetiek, verfraaiing en functie van een klassiek voetbalshirt is gefuseerd met het insigne van een historisch ceremonieel uniform. Grafische elementen roepen het Belgische nationale ploeg en zijn insigne op."

Jonathan Anderson - Noord-Ierland

“Voor mij representeert the Shamrock Noord-Ierland, wat de wereld resoneert,” aldus Jonathan Anderson.

Marni - Italië

“Bloemen zijn onderdeel van Marni’s DNA, het is een symbool van vitaliteit, kleur en energie. De print is geinspireerd op wilde bloemen,” licht Consuele Castiglioni toe. “Het is spontaan, bold en floreert op de stof zoals in de natuur.”

Nina Ricci - Frankrijk

“Nina Ricci… het support aan de zijlijn!,” stelt Guillaume Henry.

Paul Smith - Verenigd Koninkrijk

“Ik was blij om met Sepp Magazin en Yoox.com te werken aan deze designs. Ik heb een enorme collectie van vintage postzegels en het grafische peace-teken werd inspiratie voor de ontwerpen,” zegt Paul Smith. “Sport in al zijn vormen is een geweldige manier om mensen samen te brengen en wie de trofee dan ook uiteindelijk in de lucht zal houden, de ontwerpen zullen daar een herinnering aan zijn!”

Peter Pilotto en Christopher de Vos - Oostenrijk

“De print komt van een abstracte kaart van wandelpaden en skiroutes door de Oostenrijkse Alpen,” vertellen Peter Pilotto en Christopher De Vos.

Simone Rocha - Ierland

Simone Rocha: ”De fotografie heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de creatieve visuele wereld van het merk. Deze foto is in Rockmount AFC genomen door Eoin McLoughlin; de voetbalclub van Roy Keane in County Cork, Ierland.”

Umit Benan - Turkije

“Ik wilde dat het simpel en direct zou zijn. Wanneer het over nationale sport gaat, is dit de manier waarop ik denk dat het zou moeten zijn: mijn initialen en de vlag van mijn land,” zegt Umit Benan.

Vika Gazinskaya - Rusland

Vika Gazinskaya: “Voetbal is altijd een grote emotionele uitputtingsslag. Ik hou ervan om mensen te zien huilen, schreeuwen, bidden en springen - in andere woorden, ze worden gek van hun emoties zoals baby’s. Het is zo natuurlijk en eerlijk gezegd, dat is waarom ik er zo van hou om naar the Championships te kijken. Daarom heb ik besloten om emoijis in de kleuren van Russische vlag te gebruiken, maar ik geloof dat alle landen hetzelfde zijn met hun emoties en gevoelens.”

Het is overigens niet de eerste keer dat Yoox inspeelt op de voetbalgekte; in 2014 lanceerde Yoox de ‘Yoox Soccer Couture collectie’ tijdens het WK. De ontwerpers die toen meededen waren Open Ceremony voor Noord- en Centraal-Amerika en de Caraiben, Agatha Ruiz de la Prada voor Spanje, Ami voor Frankrijk, Barbara Casasola voor Brazilië, Damir Doma voor Duitsland, Duro Olowu voor Nigeria, Juun.j voor Korea, Ksubi voor Australië, Masha Ma voor China en MSGM voor Italië. Ook toen werkte de e-tailer samen met Sepp Magazine.

Beeld: Yoox

EK
Yoox