In beeld: Modemerken van voetballers
bezig met laden...
Als sporter is het heel gewoon om je naam en gezicht aan merk of product te verbinden. Ook van uitstapjes in de mode kijken we niet meer op of om. Menig voetballer lanceerde zijn eigen modemerk, zoals Edgar Davids, Demy de Zeeuw en wijlen voetballegende Johan Cruijff. Niet al deze uitstapjes zijn even succesvol. FashionUnited zet de overwinningen en missers van voetballers op het modepad op een rij.
Jourmáin van Jeremain Lens
Sunderland-speler Jeremain Lens stapte in 2014 in luxe kinderkleding. Terwijl Lens in Brazilië speelde voor de wereldbeker, wordt in juli de eerste collectie van kindermodemerk Jourmáin gepresenteerd tijdens Amsterdam Fashion Week. Het merk hield niet lang stand; in juni 2015 gaat Jourmáin BV failliet.
Beeld: Jourmáin website
BALR van Demy de Zeeuw, Gregory van der Wiel en Eljero Elia
(Voormalig) Oranje-spelers Demy de Zeeuw, Gregory van der Wiel en Eljero Elia richtten in 2013 het sportieve modemerk BALR op. BALR wordt alleen verkocht via de webshop en de voetballers ontwerpen de T-shirts, tassen en het ondergoed zelf. De kleding wordt gedragen door andere voetballers, maar ook door bekende Nederlandse DJ’s als Nicky Romero en Martin Garrix. Een T-shirt is verkrijgbaar vanaf 75 euro, een pet kost 60 euro. Op Instagram heeft het merk bijna 950.000 volgers.
Beeld: BALR Facebook
Monta Heritage van Edgar Davids
Bij Monta Heritage was Edgar Davids niet alleen boegbeeld, maar ook creatief leider. Voordat Monta Heritage gelanceerd werd was er al Monta Soccer; het straatvoetbalmerk dat in 1999 werd opgericht. In 2007 verbond Davids er zijn naam aan. In 2013 gaat Monta Heritage naar de PC Hoofstraat; het luxemerk opent een shop in shop bij mannenmodewinkel Four by Azzurro. Inmiddels lijkt het echter niet meer zo goed gaan met Monta. In de oude showroom aan het Amsterdamse Van der Helstplein zit nu een humusbar en op de website van het merk wordt nog steeds de lente/zomercollectie 2015 aangekondigd. Monta Heritage was niet bereikbaar voor commentaar.
Beeld: Monta Heritage website
Twinlife van Frank en Ronald de Boer
Heren- en jongensmodemerk Twinlife ontstond in 1996 als sportmerk, met voetballers Ronald en Frank de Boer als inspiratie. Het idee kwam naar verluidt van Ronald’s toenmalige schoonvader en zaakwaarnemer Rob Cohen. De broers waren meer het boegbeeld dan ontwerper, zo vertelde een inkoper van Twinlife producent Poelman in 1998 aan het NRC. “Bij de eerste collectie zijn we nog wel een keer met ze gaan winkelen, en bij ze thuis geweest om te kijken wat zij in de kast hadden, maar het is niet zo dat ze over de schouder van de stylist mee zitten te kijken,” aldus de inkoper. Datzelfde jaar maakte het opvallende logo 'By Ronald & Frank de Boer' plaats voor een logo zonder hun namen: 'Twin Life' plus een Romeinse II, om ook consumenten die niets met voetbal of de gebroeders hebben aan te trekken. Vandaag de dag heeft Twinlife 1500 verkooppunten en 100 shop-in-shops in Europa. De broers zijn er niet meer betrokken.
Beeld: Facebook Twinlife
Ruud van Ruud Gullit
Ruud Gullit startte in 1996 een samenwerking met het Britse merk Hay & Robertson. Hij sloot een vijfjarig contract voor zijn eigen kledinglijn; het Hay & Robertson-submerk genaamd ‘Ruud’. Volgens De Volkskrant heeft Gullit 'een bedrag van 6 cijfers' (in Britse ponden) plus royalty’s van de producten overgehouden aan de deal. De kledinglijn flopte op het moment dat Gullit werd ontslagen als trainer van Chelsea. In 1999 volgde een herlancering, maar het succes bleef uit. ‘Ruud’ is verleden tijd. Hay & Robertson is er inmiddels ook niet meer; dat bedrijf werd in 2015 opgeheven.
Alain Maurent van Tscheu La Ling
Oud-Ajacied Tscheu La Ling probeerde ooit een handel op te zetten in jasjes van kurk. Hij startte zijn bedrijf in 1995, maar modemerk Alain Maurent ging binnen no-time failliet.
Underjeans van Frank Rijkaard
Frank Rijkaard stapte in navolging van tennisser Björn Borg in de onderbroeken. Samen met zijn vriend en zakenman Benny Garcia richtte hij het bedrijf Underjeans Europe BV op in 1994. Twee jaar na de oprichting verkocht hij de onderneming aan Van Heek-Tweka. Een paar maanden later ging Van Heek-Tweka echter failliet. Het bedrijf Underjeans Europe BV is in 2008 beëindigd, zo blijkt uit gegevens van het KvK. Het merk lijkt een stille dood gestorven.
Video: Commercial Underjeans voor Ariel
Eleven van Marc Overmars
Marc Overmars verbond in de jaren ‘90 zijn naam aan het modemerk Eleven, vernoemd naar zijn rugnummer. De stylingafdeling van de Associates Group, een modegroep met merken als Daniel Hechter en Cinque, ontwierp de collectie. Een vertegenwoordiger van de Associates Group beschreef de collectie als ‘rechttoe, rechtaan, een beetje zoals Overmars voetbalt’, zo vertelde hij in een interview met NRC in 1998. Eleven lijkt ook een vroege dood te zijn gestorven. Op het wereldwijde web is niets meer over het merk te vinden.
Cruyff Classics van Johan Cruijff
Hoewel wijlen voetballegende Johan Cruijff zelf altijd liet weten ‘niet echt verstand te hebben van kleding’, boekt zijn merk wel degelijk succes. Al voor zijn carrière als trainer dipte Cruyff zijn tenen in het water van mode, toen hij zijn eigen shirt ontwierp voor Oranje in 1974. Het succes van het shirt inspireerde hem uiteindelijk tot het opzetten van zijn eigen kledinglijn. In 1979 richtte Cruijff in Barcelona het merk ‘Cruyff Sports Brand’ op, inmiddels omgedoopt in ‘Cruyff Classics’. In 2002 opende Cruijff een webwinkel, in 2014 werd een flagship store in Barcelona geopend.
Beeld: Cruyff Classics Facebook
Kledingwinkel Coen Moulijn
De pionier onder voetballers in de mode was Coen Moulijn, ook wel ‘de Johan Cruijff van Rotterdam’ genoemd. De Feyenoord voetballer bestierde sinds 1961 de kledingzaak ‘Coen Moulijn dames en herenmode’ in Rotterdam-Zuid. Coen en Adrie Moulijn hadden plannen om de zaak van de hand te doen rond mei 2011, maar toen overleed Moulijn plotseling in februari van dat jaar. Een vriendin van Moulijn deed toen een oproep om massaal kleding te kopen bij de zaak om het oudedag-zakcentje van Adrie Moulijn te verzekeren.
Voetbalpresentatoren en -vrouwen ook op het modepad
Nederlandse voetbalpresentatoren klussen eveneens bij in de mode. Jack van Gelder is mede-eigenaar van ‘For Fellows’, het kledingmerk dat in 1993 werd opgericht en inmiddels ‘Fellows United’ heet. Humberto Tan begon zijn eigen herenconfectiemerk in 2011 en heeft daarnaast ook nog een samenwerking met Van Gils.
Beeld: Fellows United website
Tot slot nog een paar actieve voetbalvrouwen in de modebranche. Winonah de Jong, de vrouw van Nigel de Jong, presenteerde in oktober de debuutcollectie van haar merk Winonah tijdens Milaan Fashion Week.
De vriendin van Demy de Zeeuw, Danielle Slof, runt samen met haar tweelingzus de webwinkel Ilovelcutches.com. Nyves Janssen, de vrouw van FC Utrecht-voetballer Willem Janssen, opende in 2015 een pop-up store met tweedehands merkkleding van voetballers en voetbalvrouwen in Utrecht.
Sylvie Meis, inmiddels ex-voetbalvrouw, werd brand ambassador van Hunkemöller in 2012. Naast badmode lanceert ze in samenwerking met de keten ook lingerie-, sportcollectie en twee parfums. De samenwerking werd in mei 2016 beëindigd. Meis gaat nu haar eigen kledinglijn lanceren.