Yoox werkt aan AI design voor nieuw label
bezig met laden...
Het Italiaanse e-commerce concern Yoox werkt aan een nieuw eigen label dat geheel ontwikkeld wordt op basis van data geanaliseerd door AI (artificial intelligence). Op basis van die informatie gaat vervolgens een creatief team aan de slag om de collecties verder te ontwikkelen. Dat heeft CEO Federico Marchetti dinsdag bekendgemaakt tijdens het Wired Smarter congres in Londen. Marchetti heeft nog niet onthuld onder welke merknaam de nieuwe collectie zal worden aangeboden en ook het prijspeil is niet bekend. Dat meldt The Current Daily.
"We denken dat het creatieve team de behoeften van consumenten beter kan intepreteren wanneer we structureel data inzetten," zegt Marchetti. Hij beschouwt AI als een mogelijkheid om designers te helpen het design proces te verbeteren. "Alles draait om mens versus machine tegenwoordig en dat geldt ook voor de modeinstrie en de luxesector. De uitdaging is hoe je die twee naast elkaar kunt laten bestaan en ze in balans te houdt."
De Yoox CEO speculeerde dat het welbekende 'Made in Italy' label binnen niet afzienbare tijd vervangen zou kunnen worden door een label waar 'Made by Humans' op staat. "De invloed van machines zal alleen maar toenemen. Wij hebben de keus hoe en waar we die technologie gebruiken. Natuurlijk is het vaak efficienter om machines in te zetten dan mensen. Maar wij kunnen ervoor kiezen om dat niet te doen en die zaken die we werkelijk waardevol vinden in mensenhanden te laten.
Diverse processen binnen de YNAP Group zijn al volledig geautomatiseerd zoals bijvoorbeeld in het logistiek centrum. Alle pakjes worden automatisch geselecteerd en verpakt. Alleen de laatste stap: de strik om het pakje wordt door mensenhanden gedaan. Ook het personal shopper systeem van Yoox wordt AI gestuurd. Het systeem leert de adviezen van menselijk stylisten en rolt dat vervolgens wereldwijd uit.
Yoox is ook niet het eerste bedrijf dat experimenteert met collecties op basis van data. Het Amerikaanse Stitch Fix heeft een algoritme ontwikkeld voor nieuwe ontwerpen en IBM Watson werkt met bedrijven als Tommy Hilfiger en Marchese aan het idee van 'cognitieve creativiteit'.