Zalando's fotostudio: 'Als de foto niet goed is, doen we de shoot opnieuw'
bezig met laden...
Per dag zet Zalando zo'n vijfhonderd nieuwe kledingstukken en accessoires online. Wie denkt dat mode-afbeeldingen op een webshop zetten een kwestie is van foto's inkopen en met één druk op de knop uploaden, heeft het behoorlijk mis. Iedere dag werken honderdtwintig medewerkers aan Zalando's 'content creation'. Julia Mann, project en process manager bij Zalando, geeft FashionUnited een korte rondleiding door de fotostudio, gelegen in een oud gebouw van de Duitse post, naast het Ostbahnhof station in Berlijn.
Het eilandprincipe
"Tot anderhalf jaar geleden hadden we voor ieder onderdeel een apart team:
een fototeam, een stylistteam, een photoshopteam. Maar we kwamen er achter
dat het niet heel efficient was. Daarom zijn we opnieuw begonnen het proces
in te richten, from scratch. Het resultaat is een eilandprincipe.
Dat betekent dat in ieder eiland mensen met verschillende functies werken
en dat één artikel door één eiland geproduceerd kan worden. Zowel de foto's
met het model als de still life afbeeldingen. De foto's worden ook
in het eiland gephotoshopt en er wordt informatie bij geschreven.
Ieder eiland doet een andere productgroep. Bijvoorbeeld mannenmode of plussize. In totaal zijn er vijf eilanden."
De modellen
“We hebben een modellenbooker die iedere week modellen boekt voor
de shoots. De modellen moeten passen bij de stijl die dan wordt geschoten.
Voor streetstyle heb je bijvoorbeeld een ander type model nodig, dan voor
een fashionstijl. Foto's van de modellen worden altijd uitgeprint, zodat
iedereen kan zien wat voor model er die dag komt. De stylisten krijgen zo
meer inspiratie, omdat ze al kunnen zien wat voor type man of vrouw er
gestyled gaat worden."
Aankoopsuggesties
"De shoot begint bij onze garderobe. Als er bijvoorbeeld een spijkerbroek
wordt geschoten, komen de stylisten eerst hier een top en schoenen
uitzoeken. Consumenten kunnen online zien welke items het model nog meer
draagt, zodat ze meteen de complete stijl kunnen aanschaffen. Als de broek
het hoofdartikel is, kunnen ze ook de sweater in hun winkelmandje doen. Dat
kan door een samenwerking met onze technische afdeling. Het is dus
belangrijk dat de stylisten alle artikelen die op de foto staan
scannen."
Premiumdag
"We vragen de merken om ons te vertrouwen qua styling, we hebben tenslotte
heel wat expertise in huis. Input is natuurlijk altijd welkom en we nemen
het mee in onze overweging, maar merken kunnen niet zeggen 'we willen dit
model' of 'we willen dat ons item zo en zo gestyled wordt'. Premium merken
willen soms niet gemixt worden met merken uit een lager segment, daarom
doen we de premiumshoots allemaal op dezelfde dag. De items worden dan
gecombineerd met premium tassen en schoenen."
De shoot
"Als het item gefotografeerd wordt, is er meteen een assistent die checkt
of de foto's goed zijn. Er is ook een visagist aanwezig. Constant wordt
bekeken of het model er nog goed uitziet, het haar en de make-up.
De foto's moeten altijd min of meer hetzelfde zijn: van de voorkant, achterkant en een detailfoto. De webshop moet natuurlijk wel consistent zijn. Het proces is daarom altijd hetzelfde."
Stills
"Achter de set waar de foto's met de modellen worden geschoten, staat de
opstelling voor de still life foto's. Een paspop krijgt een item
aan. Vervolgens kan er op afstand, met behulp van een iPad een foto worden
gemaakt. Hoe beter de stylist zijn of haar werk doet - en hoe mooier het
kledingstuk op de mannequin zit - hoe minder tijd we kwijt zijn aan
beeldbewerking."
Waarheidsgetrouw
"Het artikel verhuist telkens naar andere afdelingen. Als iemand bezig is
met photoshoppen hangt het kledingstuk altijd naast de computer, omdat het
belangrijk is dat de foto precies zo is als het item zelf. Niet minder
mooi, maar ook niet mooier. Vooral met sportitems is dat soms lastig,
vanwege de reflectie. Daarom zoeken we altijd naar betere technieken om te
fotograferen. En als de foto te veel afwijkt van het kledingstuk, dan doen
we de hele shoot opnieuw."
Productinformatie
"Ten slotte wordt de content ingevoerd. Zo wordt de informatie
over de materialen van het kledingstuk overgenomen van het label dat in het
artikel is genaaid. Maar het item wordt ook opgemeten."