• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Zara weigert klant met hijab

Zara weigert klant met hijab

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De Spaanse keten Zara is in opspraak geraakt. In de vestiging in Parijs werd een vrouw de toegang tot de winkel geweigerd, omdat ze een hijab droeg.

Op internet is een filmpje opgedoken van het incident. De bewakingsmedewerker vertelt aan de vrouw dat alle klanten met een pet, hoed, muts, capuchon of hoofddoek niet in de winkel worden toegelaten. Als de vrouw vraagt of dit het winkelbeleid is, antwoordt de medewerker: “Als dingen veranderen, veranderen ze, maar ik maak de regels niet.”

Het is niet duidelijk wanneer het filmpje is gemaakt, maar het is een dag na de aanslagen in Parijs geüpload, wellicht om meer aandacht te genereren voor het voorval.

Zara heeft inmiddels een reactie gegeven op het voorval: “We willen onze excuses aanbieden voor wat er gebeurd is. Ons country head in Frankrijk heeft persoonlijk contact gezocht met deze klant om excuses aan te bieden voor het incident en om afstand te nemen van de actie, die geheel tegenstrijdig is met de principes van ons bedrijf. Zowel de veiligheidsmedewerker als de winkelmanager zijn ontslagen. Nogmaals, het spijt ons enorm.”

Het is niet de eerste keer dat een kledingketen in opspraak raakt als het om het dragen van en hijab gaat. Eerder dit jaar diende er in de Verenigde Staten een grote rechtszaak tegen Abercrombie & Fitch. De keten had een vrouw aangenomen na een sollicitatiegesprek, maar ontzegde haar de baan toen duidelijk werd dat zij een hijab droeg. Abercrombie & Fitch verloor uiteindelijk de zaak en betaalde Samantha Elauf een bedrag van 25.670 dollar en ook nog 18.983 dollar aan proceskosten. Enkele maanden later schikte de keten ook in een soortgelijke zaak, waarbij het bedrijf 5.000 dollar neertelde om de rechtszaak met een vrouw uit Oklahoma te schikken.


Hijab
Zara