• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Zizzi: ‘Helaas is het woord plussize nog steeds taboe’

Zizzi: ‘Helaas is het woord plussize nog steeds taboe’

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Het Deense plussize label Zizzi lag al acht jaar in Nederlandse winkels, via Marcel Elzenaar Agenturen. Het Deense moederbedrijf, de Ball Group, besloot vorig jaar dat de markt een andere aanpak nodig heeft. Daarom werden Peter Kruip - ervaring bij Esprit, Mexx en Dept - en Chanine Nijmeijer - Junarose en Samoon by Gerry Weber - afgelopen herfst aangetrokken. Nijmeijer: "Wij gaan meer focussen op reguliere winkels, die ook grotere maten willen aanbieden."

In de acht jaar dat Zizzi actief is in Nederland, doet het merk het goed, meent Nijmeijer. "Het enige nadeel was dat het merk alleen bij plussize winkels lag, dus het plafond is dan sneller bereikt. In Denemarken zei men daarom: 'hier zit meer in'. Met eigen mensen is het makkelijker om een strategie uit te zetten, vandaar dat wij zijn benaderd."

Peter Kruip had al contact met Zizzi. Hoewel hij nog werkzaam was bij Esprit, opende hij zelf, als franchiser, twee winkels van het Deense merk, in Amersfoort en Delft. Hij was onder de indruk van de omzetten in de winkels en dat overtuigde hem om countrymanager te worden voor Zizzi Nederland.

Inmiddels is er nog een derde winkel bijgekomen. Patricia Trapman runt een filiaal in Nieuwegein. Doel is om dit jaar nog meer Zizzi-franchisewinkels in de Benelux te openen. "We doen momenteel onderzoek naar waar en wanneer die winkels open gaan. Het is nog moeilijk te zeggen. De winkelpanden die we zoeken hoeven niet heel groot te zijn, want het merk is op dit moment nog een niche. 150 vierkante meter zou prima zijn."

Zizzi introduceert nieuw pakket voor multibrand retailers

Nijmeijer zelf houdt zich vooral met wholesale bezig. Van 45 plussize winkels wil ze dit jaar groeien met zeker 100 extra verkooppunten bij reguliere winkels. "Wij vinden dat de vrouw met maat 42-plus ook gewoon met vriendinnen mee moet kunnen winkelen. En dat ze dan met een lach het pand verlaat, in plaats van gefrustreerd. Bovendien kan het voor winkeliers weer extra omzet opleveren."

Een belangrijke verandering die Nijmeijer en Kruip doorvoerden is een nieuw pakket voor retailers, met de maten 40 tot en met 48. Voorheen ging het tot 50 of 56, maar dat is voor een multibrandwinkel gauw een stapje te ver. “Dit nieuwe assortiment zorgt voor de juiste aansluiting op het bestaande maatbereik bij de meeste winkeliers.”

‘Wij houden meer van lager uitgesneden halslijnen dan Deense vrouwen’

Volgens Nijmeijer zijn vooral de basics van Zizzi sterk, met een goed never out of stock systeem. Het merk heeft tops, shirts en shapewear. "Maar de jeans springen er echt uit. De pasvormen zijn heel goed en dat zien we in de goede doorverkoopcijfers, het hele jaar door. In onze collecties volgen we de trends, maar je kunt niet alles één op één vertalen. De Scandinavische trend, met minimalistische mode, is bijvoorbeeld vrij recht, dat hoekige werkt niet altijd als je wat voller bent. Ik merk dat in Nederland de dames iets voller zijn van boven dan de Deense dames. Wij houden meer van V-necks en iets lager uitgesneden ronde halslijnen. Dit houden we voor de Nederlandse collectie ook zeer goed in de gaten."

Zizzi staat op JustBib

Hoewel steeds meer merken - Junarose by Bestseller, Violeta by Mango en het merk van Dyanne Beekman - aandacht besteden aan plussize kleding, blijft het een raadsel waarom het zo moeilijk is om hippe kleding te maken voor vrouwen met maat 42 of groter. "We merken ook dat het woord plussize helaas nog steeds taboe is. Daarom hebben wij het alleen over het maatbereik. Bovendien als je maat 44 hebt, voel je je waarschijnlijk helemaal geen plussize. En je kunt maat 42 hebben, de gemiddelde damesmaat in Nederland, omdat je voller bent van boven, terwijl je wel dunne armen hebt."

Komende tijd staat Zizzi op een aantal beurzen, zoals JustBib in het World Fashion Centre in Amsterdam. “Nee, niet op de Modefabriek. Dat zouden we wel interessant vinden, maar ons maatbereik past op dit moment niet in de strategie van de Modefabriek. We gaan er van uit dat dit in de toekomst wel mogelijk is. Er is tenslotte een beweging richting iets grotere maten gaande in de markt."

Plus Size
Zizzi